Brno Education in the Context of the Lex Perek
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F21%3AA2202DZA" target="_blank" >RIV/61988987:17250/21:A2202DZA - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html" target="_blank" >https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15452/Historica" target="_blank" >10.15452/Historica</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Brněnské školství v kontextu lex Perek
Original language description
Hlavním cílem předložené studie je prezentovat analýzu poměrů školství v zemském hlavním městě Markrabství moravského v kontextu nacionálního zápasu o školou povinné dítě vedeného mezi německou obecní samosprávou a českými národními aktivisty na přelomu 19. a 20. století. Na zemské úrovni hrany česko-německých konfliktních vtahů měl otupit Moravský pakt uzavřený v roce 1905, který obsahoval čtyři zemské zákony pro nejpalčivější oblasti třecích ploch. Jedním z těchto zákonů byl lex Perek, který kromě rozdělení školských úřadů na národnostním principu zaváděl v § 20 zásadu, že děti mají být přijaty pouze na školu vyučovacího jazyka jehož jsou mocny. Na základě primárních a sekundárních pramenů (dobový český a německý tisk, zápisy z jednání zemského sněmu, spisy zemské školní rady, výnosy nejvyššího správního dvora) studie analyzuje a interpretuje poměry v brněnském školství optikou českých emancipačních snah od poloviny sedmdesátých let 19. století po vydání Perkova zákona a následně objasňuje skutečný stav po jeho vydání, kdy zápas o dítě v zemském hlavním městě navzdory uzavřeného české-německého paktu neskončil, nýbrž naopak gradoval. Studie tedy postihuje skutečné dopady jednoho ze čtyř zemských zákonů uzavřených v rámci Moravského paktu na příkladu předválečného Brna. Je klíčovou sondou do dané problematiky na příkladu zemského hlavního města, která představuje praxi, jež byla vzdálena dobové vládní prezentaci uzavřeného kompromisu jakožto „vzorového“ řešení konfliktního česko-německého soužití v rámci multinacionální monarchie.
Czech name
Brněnské školství v kontextu lex Perek
Czech description
Hlavním cílem předložené studie je prezentovat analýzu poměrů školství v zemském hlavním městě Markrabství moravského v kontextu nacionálního zápasu o školou povinné dítě vedeného mezi německou obecní samosprávou a českými národními aktivisty na přelomu 19. a 20. století. Na zemské úrovni hrany česko-německých konfliktních vtahů měl otupit Moravský pakt uzavřený v roce 1905, který obsahoval čtyři zemské zákony pro nejpalčivější oblasti třecích ploch. Jedním z těchto zákonů byl lex Perek, který kromě rozdělení školských úřadů na národnostním principu zaváděl v § 20 zásadu, že děti mají být přijaty pouze na školu vyučovacího jazyka jehož jsou mocny. Na základě primárních a sekundárních pramenů (dobový český a německý tisk, zápisy z jednání zemského sněmu, spisy zemské školní rady, výnosy nejvyššího správního dvora) studie analyzuje a interpretuje poměry v brněnském školství optikou českých emancipačních snah od poloviny sedmdesátých let 19. století po vydání Perkova zákona a následně objasňuje skutečný stav po jeho vydání, kdy zápas o dítě v zemském hlavním městě navzdory uzavřeného české-německého paktu neskončil, nýbrž naopak gradoval. Studie tedy postihuje skutečné dopady jednoho ze čtyř zemských zákonů uzavřených v rámci Moravského paktu na příkladu předválečného Brna. Je klíčovou sondou do dané problematiky na příkladu zemského hlavního města, která představuje praxi, jež byla vzdálena dobové vládní prezentaci uzavřeného kompromisu jakožto „vzorového“ řešení konfliktního česko-německého soužití v rámci multinacionální monarchie.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA20-00420S" target="_blank" >GA20-00420S: The Moravian Compromise as a Laboratory for the Nationalization of Politics and Law: The National Partitioning of Moravia’s Towns, 1905-1914</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historica
ISSN
1803-7550
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
166-196
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—