All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Brno Education in the Context of the Lex Perek

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F21%3AA2202DZA" target="_blank" >RIV/61988987:17250/21:A2202DZA - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html" target="_blank" >https://katedry.osu.cz/khi/historica/12_2.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15452/Historica" target="_blank" >10.15452/Historica</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Brněnské školství v kontextu lex Perek

  • Original language description

    Hlavním cílem předložené studie je prezentovat analýzu poměrů školství v zemském hlavním městě Markrabství moravského v kontextu nacionálního zápasu o školou povinné dítě vedeného mezi německou obecní samosprávou a českými národními aktivisty na přelomu 19. a 20. století. Na zemské úrovni hrany česko-německých konfliktních vtahů měl otupit Moravský pakt uzavřený v roce 1905, který obsahoval čtyři zemské zákony pro nejpalčivější oblasti třecích ploch. Jedním z těchto zákonů byl lex Perek, který kromě rozdělení školských úřadů na národnostním principu zaváděl v § 20 zásadu, že děti mají být přijaty pouze na školu vyučovacího jazyka jehož jsou mocny. Na základě primárních a sekundárních pramenů (dobový český a německý tisk, zápisy z jednání zemského sněmu, spisy zemské školní rady, výnosy nejvyššího správního dvora) studie analyzuje a interpretuje poměry v brněnském školství optikou českých emancipačních snah od poloviny sedmdesátých let 19. století po vydání Perkova zákona a následně objasňuje skutečný stav po jeho vydání, kdy zápas o dítě v zemském hlavním městě navzdory uzavřeného české-německého paktu neskončil, nýbrž naopak gradoval. Studie tedy postihuje skutečné dopady jednoho ze čtyř zemských zákonů uzavřených v rámci Moravského paktu na příkladu předválečného Brna. Je klíčovou sondou do dané problematiky na příkladu zemského hlavního města, která představuje praxi, jež byla vzdálena dobové vládní prezentaci uzavřeného kompromisu jakožto „vzorového“ řešení konfliktního česko-německého soužití v rámci multinacionální monarchie.

  • Czech name

    Brněnské školství v kontextu lex Perek

  • Czech description

    Hlavním cílem předložené studie je prezentovat analýzu poměrů školství v zemském hlavním městě Markrabství moravského v kontextu nacionálního zápasu o školou povinné dítě vedeného mezi německou obecní samosprávou a českými národními aktivisty na přelomu 19. a 20. století. Na zemské úrovni hrany česko-německých konfliktních vtahů měl otupit Moravský pakt uzavřený v roce 1905, který obsahoval čtyři zemské zákony pro nejpalčivější oblasti třecích ploch. Jedním z těchto zákonů byl lex Perek, který kromě rozdělení školských úřadů na národnostním principu zaváděl v § 20 zásadu, že děti mají být přijaty pouze na školu vyučovacího jazyka jehož jsou mocny. Na základě primárních a sekundárních pramenů (dobový český a německý tisk, zápisy z jednání zemského sněmu, spisy zemské školní rady, výnosy nejvyššího správního dvora) studie analyzuje a interpretuje poměry v brněnském školství optikou českých emancipačních snah od poloviny sedmdesátých let 19. století po vydání Perkova zákona a následně objasňuje skutečný stav po jeho vydání, kdy zápas o dítě v zemském hlavním městě navzdory uzavřeného české-německého paktu neskončil, nýbrž naopak gradoval. Studie tedy postihuje skutečné dopady jednoho ze čtyř zemských zákonů uzavřených v rámci Moravského paktu na příkladu předválečného Brna. Je klíčovou sondou do dané problematiky na příkladu zemského hlavního města, která představuje praxi, jež byla vzdálena dobové vládní prezentaci uzavřeného kompromisu jakožto „vzorového“ řešení konfliktního česko-německého soužití v rámci multinacionální monarchie.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50404 - Anthropology, ethnology

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA20-00420S" target="_blank" >GA20-00420S: The Moravian Compromise as a Laboratory for the Nationalization of Politics and Law: The National Partitioning of Moravia’s Towns, 1905-1914</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historica

  • ISSN

    1803-7550

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    30

  • Pages from-to

    166-196

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database