About building of pupils' reading skills in Czech education of first grade of primary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701F63" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701F63 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ
Original language description
Příspěvek se soustředí na formování čtenářských dovedností u žáků 1. stupně ZŠ. Pokládáme za potřebné věnovat pozornost budování těchto dovedností již zkraje povinné školní docházky, neboť systémový a promyšlený přístup k jejich posilování je nezbytný. Na tomto procesu by se měli podílet jak činitelé ovlivňující tvorbu a následnou realizaci kurikula, tak učitelé v praxi, a to zejména skrze poučený přístup k výuce čtení a čtenářské gramotnosti. Stranou pozornosti nestavíme ani autory učebnic, kteří mohou významnou měrou přispět ke kvalitnějšímu průběhu zmiňovaného procesu. Od základní školy je oprávněně očekáváno, že výuka bude vedena kvalifikovaným způsobem, aby si žáci měli možnost co nejlépe osvojit strategie práce s textem. Zásadní východisko pro postupné formování kvality žákovských čtenářských dovedností spatřujeme nejen v kvalitě zpracování didaktických pomůcek, ale dominantně v samotném výukovém procesu. Výstupy získané monitorováním výuky češtiny a analýzou vybraných učebnic mateřštiny pro 1. stupeň ZŠ ukázaly směr, kterým by se měla česká edukace ubírat. Potvrzuje se, že odborné, pedagogické a didaktické kompetence učitelů češtiny jednoznačně vévodí kvalitě výukového procesu. S cílem je zlepšit provádíme navazující bádání, které prostřednictvím moderní technologie Eye Tracker sleduje efektivnost strategií čtení u žáků 4. ročníku ZŠ.
Czech name
K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ
Czech description
Příspěvek se soustředí na formování čtenářských dovedností u žáků 1. stupně ZŠ. Pokládáme za potřebné věnovat pozornost budování těchto dovedností již zkraje povinné školní docházky, neboť systémový a promyšlený přístup k jejich posilování je nezbytný. Na tomto procesu by se měli podílet jak činitelé ovlivňující tvorbu a následnou realizaci kurikula, tak učitelé v praxi, a to zejména skrze poučený přístup k výuce čtení a čtenářské gramotnosti. Stranou pozornosti nestavíme ani autory učebnic, kteří mohou významnou měrou přispět ke kvalitnějšímu průběhu zmiňovaného procesu. Od základní školy je oprávněně očekáváno, že výuka bude vedena kvalifikovaným způsobem, aby si žáci měli možnost co nejlépe osvojit strategie práce s textem. Zásadní východisko pro postupné formování kvality žákovských čtenářských dovedností spatřujeme nejen v kvalitě zpracování didaktických pomůcek, ale dominantně v samotném výukovém procesu. Výstupy získané monitorováním výuky češtiny a analýzou vybraných učebnic mateřštiny pro 1. stupeň ZŠ ukázaly směr, kterým by se měla česká edukace ubírat. Potvrzuje se, že odborné, pedagogické a didaktické kompetence učitelů češtiny jednoznačně vévodí kvalitě výukového procesu. S cílem je zlepšit provádíme navazující bádání, které prostřednictvím moderní technologie Eye Tracker sleduje efektivnost strategií čtení u žáků 4. ročníku ZŠ.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Nová čeština - doma i ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
1
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
90-102
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—