Teaching Method of Reading and Pupils? Comprehension in 1st Year
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701LDX" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701LDX - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku
Original language description
Dovednost číst s porozuměním patří k základním pilířům gramotnostních dovedností. Přestože se téměř každý jedinec číst naučí, tj. zvládne dříve či později techniku čtení, nemusí s touto dovedností automaticky přijít také porozumění čtenému. Je zřejmé, že bezchybné dekódování formy textu je nutným základem správného porozumění a následné schopnosti získané informace dále využít. V případě, že dekódování formy textu vykazuje chyby, bývají vyžadované porozumění textu a navazující práce s informacemi čerpanými z textu problémové. Usuzujeme, že příčinou žákovských potíží porozumět textu mohou v edukaci 1. stupně základní školy být chyby, kterých se při čtení žáci dopustí. Aktuálně mají učitelé v praxi možnost výběru z řady výukových metod čtení, které jsou založeny na různých způsobech dekódování formy textu. Nelze avšak zatím jednoznačně říci, zda některá metoda vede ke kvalitnějšímu dekódování formy s následným porozuměním. Příspěvek si klade za cíl představit dosavadní zjištění cyklu výzkumných měření zaměřených na metodu analyticko-syntetickou a metodu genetickou. V průběhu dvou let bude pozornost zaměřena na vývoj čtenářských dovedností dvou skupin žáků vyučovaných zmíněnými metodami. K objektivnosti výzkumných výsledků přispěje možnost využít technologii eyetracker, který poskytuje informace o očních pohybech žáků při čtení a zaznamenává další informace využitelné při analýze a vyhodnocování dat.
Czech name
Výuková metoda čtení a porozumění textu žáků v 1. ročníku
Czech description
Dovednost číst s porozuměním patří k základním pilířům gramotnostních dovedností. Přestože se téměř každý jedinec číst naučí, tj. zvládne dříve či později techniku čtení, nemusí s touto dovedností automaticky přijít také porozumění čtenému. Je zřejmé, že bezchybné dekódování formy textu je nutným základem správného porozumění a následné schopnosti získané informace dále využít. V případě, že dekódování formy textu vykazuje chyby, bývají vyžadované porozumění textu a navazující práce s informacemi čerpanými z textu problémové. Usuzujeme, že příčinou žákovských potíží porozumět textu mohou v edukaci 1. stupně základní školy být chyby, kterých se při čtení žáci dopustí. Aktuálně mají učitelé v praxi možnost výběru z řady výukových metod čtení, které jsou založeny na různých způsobech dekódování formy textu. Nelze avšak zatím jednoznačně říci, zda některá metoda vede ke kvalitnějšímu dekódování formy s následným porozuměním. Příspěvek si klade za cíl představit dosavadní zjištění cyklu výzkumných měření zaměřených na metodu analyticko-syntetickou a metodu genetickou. V průběhu dvou let bude pozornost zaměřena na vývoj čtenářských dovedností dvou skupin žáků vyučovaných zmíněnými metodami. K objektivnosti výzkumných výsledků přispěje možnost využít technologii eyetracker, který poskytuje informace o očních pohybech žáků při čtení a zaznamenává další informace využitelné při analýze a vyhodnocování dat.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
91-103
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—