All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Scaffolding strategies in czech textbooks and excercise books of elementary history at elementary school

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F19%3AA200214K" target="_blank" >RIV/61988987:17450/19:A200214K - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ

  • Original language description

    V příspěvku jsme zjišťovali, zda a případně jaké scaffoldingové strategie autoři učebnic elementární historie používají, aby žákům usnadnili učení, resp. pomohli žákům s osvojením požadovaného učiva, prostřednictvím něhož by bylo splnit edukační cíle. Výsledky ukazují, že autoři zkoumaných učebnic používají především scaffoldingové strategie v oblasti podpory orientace žáka v učebnici (scaffolding kognitivní-procedurální), zejména pak využívání různého typu textu, barvy textu, ikon, barev pozadí. Naopak v učebnicích a pracovních sešitech chybějí (kromě učebních úloh) scaffoldingové strategie, resp. pobídky žáků v rámci práce s textem či vizuáliemi. Autoři se zaměřují na prezentaci učiva, učebnice tak mají charakter zásobníku informací, které jsou většinou určeny k pamětnému osvojení, na druhou stranu je patrná snaha tyto informace prezentovat na vyšší grafické úrovni (barevnost učebnic) - což může být pro žáky mladšího školního věku rovněž motivačním elementem. Je však ponecháno zřejmě na učiteli, jak bude obsah učebnic žákům komunikovat a jaké strategie při vysvětlování učiva zvolí.

  • Czech name

    Scaffoldingové strategie v českých učebnicích a pracovních sešitech pro výuku historie na 1. stupni ZŠ

  • Czech description

    V příspěvku jsme zjišťovali, zda a případně jaké scaffoldingové strategie autoři učebnic elementární historie používají, aby žákům usnadnili učení, resp. pomohli žákům s osvojením požadovaného učiva, prostřednictvím něhož by bylo splnit edukační cíle. Výsledky ukazují, že autoři zkoumaných učebnic používají především scaffoldingové strategie v oblasti podpory orientace žáka v učebnici (scaffolding kognitivní-procedurální), zejména pak využívání různého typu textu, barvy textu, ikon, barev pozadí. Naopak v učebnicích a pracovních sešitech chybějí (kromě učebních úloh) scaffoldingové strategie, resp. pobídky žáků v rámci práce s textem či vizuáliemi. Autoři se zaměřují na prezentaci učiva, učebnice tak mají charakter zásobníku informací, které jsou většinou určeny k pamětnému osvojení, na druhou stranu je patrná snaha tyto informace prezentovat na vyšší grafické úrovni (barevnost učebnic) - což může být pro žáky mladšího školního věku rovněž motivačním elementem. Je však ponecháno zřejmě na učiteli, jak bude obsah učebnic žákům komunikovat a jaké strategie při vysvětlování učiva zvolí.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Perspektivy preprimární a primární edukace - výzvy, možnosti a strategie

  • ISBN

    978-80-7599-091-4

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    85-106

  • Number of pages of the book

    167

  • Publisher name

    Ostravská univerzita

  • Place of publication

    Ostrava

  • UT code for WoS chapter