Spelling error in teaching the Czech at primary school: reflecting on corrective exercises and their impact
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210258E" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210258E - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem
Original language description
Autorka si povšimla rapidně klesající úrovně pravopisných znalostí současných vysokoškolských studentů učitelství češtiny a zamýšlí se nad možnými kořeny tohoto stavu. Jako jedna z příčin neutěšené situace se rýsuje neujasněný a rozkolísaný postup při práci s chybou v hodinách češtiny od nejnižších ročníků ZŠ. Zařazovaná učebnicová korekční cvičení, v nichž mají žáci úmyslně ponechané chyby opravovat, aniž bývá přímo v hodině dostatek času k systematickému objasnění či připomenutí každého jevu (např. cestou aktivního spirálového opakování), jsou spíše ke škodě než k užitku. Ještě větším problémem jsou cvičení obsahující kromě pravopisných i další chyby (věcné, stylistické). Vznikající pravopisná znalost žáků mladšího školního věku se při zařazování takového způsobu práce s chybou hned od počáteční fáze výuky většinou jen rozkolísá a ani ve vyšších ročnících ZŠ už není dost prostoru na její stabilizaci, opřenou o pohotové a uvědomělé rozlišování jevů, v nichž se různorodé chyby v korekčních cvičeních vyskytly. Příspěvek se zaobírá sondou provedenou ve školách u 70 žáků 7. ročníku, kteří komplikované korekční cvičení řešili.
Czech name
Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem
Czech description
Autorka si povšimla rapidně klesající úrovně pravopisných znalostí současných vysokoškolských studentů učitelství češtiny a zamýšlí se nad možnými kořeny tohoto stavu. Jako jedna z příčin neutěšené situace se rýsuje neujasněný a rozkolísaný postup při práci s chybou v hodinách češtiny od nejnižších ročníků ZŠ. Zařazovaná učebnicová korekční cvičení, v nichž mají žáci úmyslně ponechané chyby opravovat, aniž bývá přímo v hodině dostatek času k systematickému objasnění či připomenutí každého jevu (např. cestou aktivního spirálového opakování), jsou spíše ke škodě než k užitku. Ještě větším problémem jsou cvičení obsahující kromě pravopisných i další chyby (věcné, stylistické). Vznikající pravopisná znalost žáků mladšího školního věku se při zařazování takového způsobu práce s chybou hned od počáteční fáze výuky většinou jen rozkolísá a ani ve vyšších ročnících ZŠ už není dost prostoru na její stabilizaci, opřenou o pohotové a uvědomělé rozlišování jevů, v nichž se různorodé chyby v korekčních cvičeních vyskytly. Příspěvek se zaobírá sondou provedenou ve školách u 70 žáků 7. ročníku, kteří komplikované korekční cvičení řešili.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
2571-0400
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
67-82
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—