All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Spelling error in teaching the Czech at primary school: reflecting on corrective exercises and their impact

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210258E" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210258E - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2019/10/DidStu1_19kn.bl_.EBSCO_.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem

  • Original language description

    Autorka si povšimla rapidně klesající úrovně pravopisných znalostí současných vysokoškolských studentů učitelství češtiny a zamýšlí se nad možnými kořeny tohoto stavu. Jako jedna z příčin neutěšené situace se rýsuje neujasněný a rozkolísaný postup při práci s chybou v hodinách češtiny od nejnižších ročníků ZŠ. Zařazovaná učebnicová korekční cvičení, v nichž mají žáci úmyslně ponechané chyby opravovat, aniž bývá přímo v hodině dostatek času k systematickému objasnění či připomenutí každého jevu (např. cestou aktivního spirálového opakování), jsou spíše ke škodě než k užitku. Ještě větším problémem jsou cvičení obsahující kromě pravopisných i další chyby (věcné, stylistické). Vznikající pravopisná znalost žáků mladšího školního věku se při zařazování takového způsobu práce s chybou hned od počáteční fáze výuky většinou jen rozkolísá a ani ve vyšších ročnících ZŠ už není dost prostoru na její stabilizaci, opřenou o pohotové a uvědomělé rozlišování jevů, v nichž se různorodé chyby v korekčních cvičeních vyskytly. Příspěvek se zaobírá sondou provedenou ve školách u 70 žáků 7. ročníku, kteří komplikované korekční cvičení řešili.

  • Czech name

    Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem

  • Czech description

    Autorka si povšimla rapidně klesající úrovně pravopisných znalostí současných vysokoškolských studentů učitelství češtiny a zamýšlí se nad možnými kořeny tohoto stavu. Jako jedna z příčin neutěšené situace se rýsuje neujasněný a rozkolísaný postup při práci s chybou v hodinách češtiny od nejnižších ročníků ZŠ. Zařazovaná učebnicová korekční cvičení, v nichž mají žáci úmyslně ponechané chyby opravovat, aniž bývá přímo v hodině dostatek času k systematickému objasnění či připomenutí každého jevu (např. cestou aktivního spirálového opakování), jsou spíše ke škodě než k užitku. Ještě větším problémem jsou cvičení obsahující kromě pravopisných i další chyby (věcné, stylistické). Vznikající pravopisná znalost žáků mladšího školního věku se při zařazování takového způsobu práce s chybou hned od počáteční fáze výuky většinou jen rozkolísá a ani ve vyšších ročnících ZŠ už není dost prostoru na její stabilizaci, opřenou o pohotové a uvědomělé rozlišování jevů, v nichž se různorodé chyby v korekčních cvičeních vyskytly. Příspěvek se zaobírá sondou provedenou ve školách u 70 žáků 7. ročníku, kteří komplikované korekční cvičení řešili.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

    2571-0400

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    67-82

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database