All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ezra Pound, Ideogram and Concrete Poetry

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210271Q" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210271Q - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://revolverrevue.cz/rr-1212020" target="_blank" >http://revolverrevue.cz/rr-1212020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ezra Pound, ideogram a konkrétní poesie

  • Original language description

    Esej zkoumá vliv amerického modernistického básníka a teoretika Ezry Pounda (1885‒1972) na poválečná intermediální umělecká díla, zejména na konkrétní poesii padesátých a šedesátých let 20. století. Pound je považován za hlavního teoretika imagismu (Imagism), raného angloamerického avantgardního literárního hnutí, které usilovalo o posílení vizuálního účinku básnického vyjádření; jedním z nejvlivnějších imagistů byl anglický filosof a básník T.E. Hulme (1883‒1917), který roku 1907 vůbec poprvé použil termín vizuální poesie (visual poetry). Esej shledává, že pováleční experimentální spisovatelé a umělci přistupovali k intermedializaci poesie podobným způsobem jako Pound, a uvádí několik analogií mezi Poundovou poetikou a teoriemi spojenými s některými z radikálně experimentálních děl padesátých a šedesátých let 20. století. Zvláštní pozornost je věnována modernistickému konceptu ideogramu, který Pound odvodil z eseje Ernesta Fenollosy (1853‒1908) Čínský písemný znak jako básnické médium (The Chinese Written Character as a Medium for Poetry). Tento text obsahuje nejstarší známý příklad použití termínu konkrétní poesie (concrete poetry). Fenollosův esej byl mezi umělci zabývajícími se konkrétní poesií dobře znám, na jeho důležitost pro hnutí upozorňoval mj. německý básník a teoretik Eugen Gomringer (n. 1925), který je zpravidla označován za zakladatele konkrétní poesie. Závěrečná část eseje je věnována konkrétní poesii skupiny brazilských básníků a výtvarníků, kteří se pojmenovali Noigandres. Členové skupiny ‒ Décio Pignatari (1927‒2012), Augusto de Campos (n. 1931) a Haroldo de Campos (1929‒2003) ‒ své jméno převzali z Poundovy básnické sekvence Cantos; studovali Poundovu poesii i jeho teoretické práce, stejně jako Fenollosův esej. Fenollosův text ovšem interpretovali odlišně a vypracovali alternativní koncept ideogramu, což esej ukazuje na konkrétní básni Harolda de Campos.

  • Czech name

    Ezra Pound, ideogram a konkrétní poesie

  • Czech description

    Esej zkoumá vliv amerického modernistického básníka a teoretika Ezry Pounda (1885‒1972) na poválečná intermediální umělecká díla, zejména na konkrétní poesii padesátých a šedesátých let 20. století. Pound je považován za hlavního teoretika imagismu (Imagism), raného angloamerického avantgardního literárního hnutí, které usilovalo o posílení vizuálního účinku básnického vyjádření; jedním z nejvlivnějších imagistů byl anglický filosof a básník T.E. Hulme (1883‒1917), který roku 1907 vůbec poprvé použil termín vizuální poesie (visual poetry). Esej shledává, že pováleční experimentální spisovatelé a umělci přistupovali k intermedializaci poesie podobným způsobem jako Pound, a uvádí několik analogií mezi Poundovou poetikou a teoriemi spojenými s některými z radikálně experimentálních děl padesátých a šedesátých let 20. století. Zvláštní pozornost je věnována modernistickému konceptu ideogramu, který Pound odvodil z eseje Ernesta Fenollosy (1853‒1908) Čínský písemný znak jako básnické médium (The Chinese Written Character as a Medium for Poetry). Tento text obsahuje nejstarší známý příklad použití termínu konkrétní poesie (concrete poetry). Fenollosův esej byl mezi umělci zabývajícími se konkrétní poesií dobře znám, na jeho důležitost pro hnutí upozorňoval mj. německý básník a teoretik Eugen Gomringer (n. 1925), který je zpravidla označován za zakladatele konkrétní poesie. Závěrečná část eseje je věnována konkrétní poesii skupiny brazilských básníků a výtvarníků, kteří se pojmenovali Noigandres. Členové skupiny ‒ Décio Pignatari (1927‒2012), Augusto de Campos (n. 1931) a Haroldo de Campos (1929‒2003) ‒ své jméno převzali z Poundovy básnické sekvence Cantos; studovali Poundovu poesii i jeho teoretické práce, stejně jako Fenollosův esej. Fenollosův text ovšem interpretovali odlišně a vypracovali alternativní koncept ideogramu, což esej ukazuje na konkrétní básni Harolda de Campos.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Revolver Revue

  • ISSN

    1210-2881

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    121

  • Issue of the periodical within the volume

    Zima 2020

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    18

  • Pages from-to

    119-136

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database