Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402KXT" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402KXT - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT" target="_blank" >https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.1090" target="_blank" >10.21125/edulearn.2023.1090</a>
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment
Original language description
Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.
Czech name
—
Czech description
—
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: The Development of Diagnostic Set of Reading Comprehension with Pupils of 2nd degree of Primary Schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding
ISBN
978-84-09-52151-7
ISSN
2340-1117
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
4064-4072
Publisher name
IATED
Place of publication
Palms
Event location
Palma
Event date
Jul 3, 2023
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—