All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402KXT" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402KXT - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT" target="_blank" >https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.1090" target="_blank" >10.21125/edulearn.2023.1090</a>

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment

  • Original language description

    Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.

  • Czech name

  • Czech description

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: The Development of Diagnostic Set of Reading Comprehension with Pupils of 2nd degree of Primary Schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding

  • ISBN

    978-84-09-52151-7

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    4064-4072

  • Publisher name

    IATED

  • Place of publication

    Palms

  • Event location

    Palma

  • Event date

    Jul 3, 2023

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article