Czech Poetry for Children and Young people in the New Millennium (2000-2022)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402N2D" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402N2D - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Česká autorská poezie pro děti a mládež v novém miléniu (2000-2022)
Original language description
Autorská poezie podobně jako ostatní žánry literatury pro děti a mládež u nás zaznamenala v uplynulém dvacetiletí nejen kvantitativní nárůst titulů, ale též proměnu autorské základny a ruku v ruce s ní proměnu tvůrčího přístupu. Úvodní kapitola této monografie sleduje tvorbu daného období z několika možných perspektiv, jakými jsou autorské zastoupení, básnická forma a výraz, věkové určení, umělecká hodnota, nakladatelský zájem o žánr. Druhá kapitola je zaměřen na českou říkadlovou tvorbu, která vycházela v uplynulém dvacetiletí. Větší pozornost je věnována tvorbě autorské, stručně je nastíněn také stav vydávání knižních souborů, jejichž součástí jsou folklorní říkadla. Ve třetí kapitole této monografie je představena výjimečná osobnost poezie pro děti a mládež prvního dvacetiletí nového milénia, Petr Nikl (1960), jehož tvorbu lze jen obtížně, ať už žánrově, tematicky, nebo pohledem věku recipientů zařadit. Cílem poslední kapitoly bylo vymezit místo poezie v literární výchově na 2. stupni základních škol stěžejní vzdělávací dokumenty, jak je poezie zastoupena v aktuálně využívaných čítankách a jak se s ní pracuje ve výuce.
Czech name
Česká autorská poezie pro děti a mládež v novém miléniu (2000-2022)
Czech description
Autorská poezie podobně jako ostatní žánry literatury pro děti a mládež u nás zaznamenala v uplynulém dvacetiletí nejen kvantitativní nárůst titulů, ale též proměnu autorské základny a ruku v ruce s ní proměnu tvůrčího přístupu. Úvodní kapitola této monografie sleduje tvorbu daného období z několika možných perspektiv, jakými jsou autorské zastoupení, básnická forma a výraz, věkové určení, umělecká hodnota, nakladatelský zájem o žánr. Druhá kapitola je zaměřen na českou říkadlovou tvorbu, která vycházela v uplynulém dvacetiletí. Větší pozornost je věnována tvorbě autorské, stručně je nastíněn také stav vydávání knižních souborů, jejichž součástí jsou folklorní říkadla. Ve třetí kapitole této monografie je představena výjimečná osobnost poezie pro děti a mládež prvního dvacetiletí nového milénia, Petr Nikl (1960), jehož tvorbu lze jen obtížně, ať už žánrově, tematicky, nebo pohledem věku recipientů zařadit. Cílem poslední kapitoly bylo vymezit místo poezie v literární výchově na 2. stupni základních škol stěžejní vzdělávací dokumenty, jak je poezie zastoupena v aktuálně využívaných čítankách a jak se s ní pracuje ve výuce.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60204 - General literature studies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7485-285-5
Number of pages
196
Publisher name
Books&Pipes
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—