Modeling of Fractions in Pre-mathematics Preparation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2502N2O" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2502N2O - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://emejournal.upol.cz/Issues/Vol5No2/Vol5No2_Zemanova.pdf" target="_blank" >https://emejournal.upol.cz/Issues/Vol5No2/Vol5No2_Zemanova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Modelování zlomků v předmatematické přípravě
Original language description
Ve většině učebnicových řad matematiky pro 1. stupeň ZŠ je téma zlomků zařazeno až do 4. ročníku, a to v kompletním pojetí modelování, čtení modelů, formálního zápisu a operací se zlomky se stejným jmenovatelem ve formálním zápisu. Jedná se o kritické místo ve výuce matematiky (Rendl, Vondrová, 2013), kdy žák velmi rychle přechází k formálnímu zápisu a jeho vizualizace se ztrácí. Zlomek pak po celou dobu chápe jako symbolický zápis, nikoli část reálného celku a operace provádí podle naučených algoritmů. Když tyto algoritmy zapomene, není schopen zlomky s různým jmenovatelem ani sečíst. Přitom se ukazuje, že téma kmenového zlomku je snadno uchopitelné už pro předškolní děti a že jejich zkušenosti jim umožňují s modely kmenových zlomků pracovat. Dlouhodobou přípravou založenou na manipulativních činnostech a vizualizaci pak tyto ve školním vzdělávání téma zlomků uchopují s velmi dobrým porozuměním. Analyzujeme porozumění zlomkům polovina a třetina u dětí ve věku 4–7 let. V sérií návazných činností identifikujeme způsoby vizualizace zlomků, schopnost různého vyjádření stejného zlomku, vazbu mezi uchopením izomorfních úloh na různých modelech zlomku a s ohledem na výsledky diskutujeme další možnosti budování porozumění zlomkům u dětí předškolního věku.
Czech name
Modelování zlomků v předmatematické přípravě
Czech description
Ve většině učebnicových řad matematiky pro 1. stupeň ZŠ je téma zlomků zařazeno až do 4. ročníku, a to v kompletním pojetí modelování, čtení modelů, formálního zápisu a operací se zlomky se stejným jmenovatelem ve formálním zápisu. Jedná se o kritické místo ve výuce matematiky (Rendl, Vondrová, 2013), kdy žák velmi rychle přechází k formálnímu zápisu a jeho vizualizace se ztrácí. Zlomek pak po celou dobu chápe jako symbolický zápis, nikoli část reálného celku a operace provádí podle naučených algoritmů. Když tyto algoritmy zapomene, není schopen zlomky s různým jmenovatelem ani sečíst. Přitom se ukazuje, že téma kmenového zlomku je snadno uchopitelné už pro předškolní děti a že jejich zkušenosti jim umožňují s modely kmenových zlomků pracovat. Dlouhodobou přípravou založenou na manipulativních činnostech a vizualizaci pak tyto ve školním vzdělávání téma zlomků uchopují s velmi dobrým porozuměním. Analyzujeme porozumění zlomkům polovina a třetina u dětí ve věku 4–7 let. V sérií návazných činností identifikujeme způsoby vizualizace zlomků, schopnost různého vyjádření stejného zlomku, vazbu mezi uchopením izomorfních úloh na různých modelech zlomku a s ohledem na výsledky diskutujeme další možnosti budování porozumění zlomkům u dětí předškolního věku.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Elementary Mathematics Education Journal
ISSN
2694-8133
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
87-96
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—