Modelling of Passengers Behavior in the Design of Line Urban Mass Transport
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F10%3A10225053" target="_blank" >RIV/61989100:27230/10:10225053 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Modelovanie správania cestujúcich pri návrhu liniek mestskej hromadnej dopravy
Original language description
V článku představujeme matematický model a postup řešení úlohy návrhu tras a frekvencí linek městské hromadné dopravy. V návrhu zohledňujeme protichůdná kritéria: efektivitu dopravy, která je prioritním kritériem dopravce, kvalitu dopravy z pohledu cestujících vyjádřenou dobou jízdy ve vozidle, dobou čekání, počtem přestupů a pohodlím při cestování a vlivy na životní prostředí vyjádřené množstvím produkovaných emisí. Nákladové a emisní kritérium vede k minimalizaci počtu linek a spojů, naopak cestujícívyžadují co nejhustší časový a prostorový rozvrh. Návrh, který představujeme v článku, je kompromisním řešením z hlediska uvedených kritérií. Návrh zohledňuje také chování cestujících v situaci, kdy si při cestování z dané výchozí do cílové zastávky mohou vybrat jedno z více dopravních spojení. Rozhodování cestujících mezi variantními trasami modelujeme pomocí matematického modelu diskrétního výběru. Navržený postup jsme ověřili na síti linek městské hromadné dopravy v Žilině.
Czech name
Modelovanie správania cestujúcich pri návrhu liniek mestskej hromadnej dopravy
Czech description
V článku představujeme matematický model a postup řešení úlohy návrhu tras a frekvencí linek městské hromadné dopravy. V návrhu zohledňujeme protichůdná kritéria: efektivitu dopravy, která je prioritním kritériem dopravce, kvalitu dopravy z pohledu cestujících vyjádřenou dobou jízdy ve vozidle, dobou čekání, počtem přestupů a pohodlím při cestování a vlivy na životní prostředí vyjádřené množstvím produkovaných emisí. Nákladové a emisní kritérium vede k minimalizaci počtu linek a spojů, naopak cestujícívyžadují co nejhustší časový a prostorový rozvrh. Návrh, který představujeme v článku, je kompromisním řešením z hlediska uvedených kritérií. Návrh zohledňuje také chování cestujících v situaci, kdy si při cestování z dané výchozí do cílové zastávky mohou vybrat jedno z více dopravních spojení. Rozhodování cestujících mezi variantními trasami modelujeme pomocí matematického modelu diskrétního výběru. Navržený postup jsme ověřili na síti linek městské hromadné dopravy v Žilině.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JO - Land transport systems and equipment
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Kvantitativní metody v dopravních a logistických systémech I
ISBN
978-80-7395-297-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
16
Pages from-to
—
Publisher name
Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
Place of publication
Pardubice
Event location
Pardubice
Event date
Apr 29, 2010
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—