A method of gear train drive error measurement
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F17%3A10236192" target="_blank" >RIV/61989100:27230/17:10236192 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí
Original language description
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí, kde v průběhu otáčení ozubeným soukolím se snímají a zaznamenávají vibrace převodové skříně společně se signálem prvního inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnací hřídelí a současně nebo následně se snímají vibrace převodové skříně společně se signálem druhého inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnanou hřídelí. Signály obou inkrementálních snímačů se odděleně digitalizují, čímž se převádějí na posloupnosti vzorků signálů, které se přepočítávají na konstantní počet vzorků připadajících na jednu otáčku, což se provádí opakovaně. Synchronní filtrací se dále získají zprůměrované záznamy pro každou hřídel, které se následně pásmovou filtrací převádějí na fázově modulované harmonické signály. Fázově modulované harmonické signály se dále fázově demodulují s rozbalením výsledné fáze a přepočtem na odchylky úhlu otočení ozubeného kola od nominálního úhlu otočení, ze které se poté hřebenovou filtrací odstraňují vyšší než třetí harmonické záběrové frekvence ozubení. Dále se oba signály znovu převzorkovávají na stejný počet vzorků, připadajících na jeden zub. Dále se oba záznamy vůči sobě fázově posouvají na základě srovnávání odpovídajících průběhů záznamu vibrací a odchylky úhlů otočení se následně přepočítávají na délky kruhových oblouků dotykových kružnic, jejichž rozdíl představuje chybu převodu.
Czech name
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí
Czech description
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí, kde v průběhu otáčení ozubeným soukolím se snímají a zaznamenávají vibrace převodové skříně společně se signálem prvního inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnací hřídelí a současně nebo následně se snímají vibrace převodové skříně společně se signálem druhého inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnanou hřídelí. Signály obou inkrementálních snímačů se odděleně digitalizují, čímž se převádějí na posloupnosti vzorků signálů, které se přepočítávají na konstantní počet vzorků připadajících na jednu otáčku, což se provádí opakovaně. Synchronní filtrací se dále získají zprůměrované záznamy pro každou hřídel, které se následně pásmovou filtrací převádějí na fázově modulované harmonické signály. Fázově modulované harmonické signály se dále fázově demodulují s rozbalením výsledné fáze a přepočtem na odchylky úhlu otočení ozubeného kola od nominálního úhlu otočení, ze které se poté hřebenovou filtrací odstraňují vyšší než třetí harmonické záběrové frekvence ozubení. Dále se oba signály znovu převzorkovávají na stejný počet vzorků, připadajících na jeden zub. Dále se oba záznamy vůči sobě fázově posouvají na základě srovnávání odpovídajících průběhů záznamu vibrací a odchylky úhlů otočení se následně přepočítávají na délky kruhových oblouků dotykových kružnic, jejichž rozdíl představuje chybu převodu.
Classification
Type
P - Patent
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Patent/design ID
306961
Publisher
CZ001 -
Publisher name
Industrial Property Office
Place of publication
Prague
Publication country
CZ - CZECH REPUBLIC
Date of acceptance
Sep 6, 2017
Owner name
VŠB TUO
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence