Bionic construction using a micro-rod construction
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F20%3A10245402" target="_blank" >RIV/61989100:27230/20:10245402 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bionická konstrukce s využitím mikroprutové konstrukce
Original language description
Podstatou výsledku je konstrukční návrh pedálu, určeného do osobního automobilu. V tomto případě se konkrétně jedná o spojkový pedál. Unikátní je bionický design pedálu, vytvořený pomocí topologické optimalizace a pomocí tzv. volnoplošného polyNURBS modelování. Model pedálu byl vytvořen na míru okrajovým podmínkám pomocí topologické optimalizace, obsahuje tedy materiál jen tam, kde je to bezpodmínečně nutné a kde se přenáší zatížení. Výsledkem je organický tvar, který je vzhledově atraktivní a přináší zlepšené mechanické vlastnosti oproti své předloze, kterou byl svařenec z plechových výlisků. Zejména se jedná o úsporu hmotnosti (40%) při zachování stejné tuhosti originálního dílu. Pedál byl navržen pro výrobu pomocí 3D tisku metodou SLM. Jeho další předností je snadná editovatelnost modelu a tedy možnost zhotovení pedálu na míru pro každého zákazníka.
Czech name
Bionická konstrukce s využitím mikroprutové konstrukce
Czech description
Podstatou výsledku je konstrukční návrh pedálu, určeného do osobního automobilu. V tomto případě se konkrétně jedná o spojkový pedál. Unikátní je bionický design pedálu, vytvořený pomocí topologické optimalizace a pomocí tzv. volnoplošného polyNURBS modelování. Model pedálu byl vytvořen na míru okrajovým podmínkám pomocí topologické optimalizace, obsahuje tedy materiál jen tam, kde je to bezpodmínečně nutné a kde se přenáší zatížení. Výsledkem je organický tvar, který je vzhledově atraktivní a přináší zlepšené mechanické vlastnosti oproti své předloze, kterou byl svařenec z plechových výlisků. Zejména se jedná o úsporu hmotnosti (40%) při zachování stejné tuhosti originálního dílu. Pedál byl navržen pro výrobu pomocí 3D tisku metodou SLM. Jeho další předností je snadná editovatelnost modelu a tedy možnost zhotovení pedálu na míru pro každého zákazníka.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
—
OECD FORD branch
20300 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TN01000071" target="_blank" >TN01000071: National Competence Centre of Mechatronics and Smart Technologies for Mechanical Engineering</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TN0100007108-V7
Numerical identification
028/03-09-2020_F
Technical parameters
• Materiál pedálu je: Korozivzdorná ocel 316L. • Hmotnost zhotoveného pedálu je 168g. Úsporu hmotnosti je cca 40% při zachování stejné tuhosti jako u originálního dílu. • Rozměry (DxVxŠ): 250mm x 60mm x 75mm • Pedál je navržený pro maximální zatížení 1500N kolmo na plochu nášlapu. • Maximální deformace při působení max. zatížení je 0,6mm.
Economical parameters
Hmotnost zhotoveného pedálu je 168g. Úsporu hmotnosti je cca 40% při zachování stejné tuhosti jako u originálního dílu. Při použití stroje Renishaw AM500 je kapacita komory (1 tisku) cca 8ks pedálů při cca 40h tisku.
Application category by cost
—
Owner IČO
—
Owner name
VŠB - Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, Katedra obrábění a montáže
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Licence fee requirement
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Web page
—