All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methodology for determining an environmental load of PM10 originating from transport based on the analysis of road dust

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F20%3A10245870" target="_blank" >RIV/61989100:27230/20:10245870 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/61989100:27240/20:10245870 RIV/61989100:27350/20:10245870 RIV/61989100:27730/20:10245870

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metodika pro určení environmentální zátěže PM10 pocházející z dopravy na základě analýzy silničního prachu

  • Original language description

    Metodika obsahuje požadavky na zajištění reprezentativního odběru vzorků, metody chemické analýzy prvků (včetně analýzy vodného výluhu) a návrh postupu pro stanovení geochemického pozadí pro silniční prach včetně informací o koncentraci vybraných prvků, nejvhodnějším činidle. Předložená metodika navrhuje postup pro identifikaci původu částic v silničním prachu a pro výběr činidla ke zlepšení shlukování částic a tím zvýšení schopnosti jejich odstranění. Metodika je určena pro orgány územní samosprávy při rozhodování navržení způsobu a frekvence čištění povrchu silnic. Metodika byla aplikována na případové studii silničního prachu z Ostravy a Olomouce.

  • Czech name

    Metodika pro určení environmentální zátěže PM10 pocházející z dopravy na základě analýzy silničního prachu

  • Czech description

    Metodika obsahuje požadavky na zajištění reprezentativního odběru vzorků, metody chemické analýzy prvků (včetně analýzy vodného výluhu) a návrh postupu pro stanovení geochemického pozadí pro silniční prach včetně informací o koncentraci vybraných prvků, nejvhodnějším činidle. Předložená metodika navrhuje postup pro identifikaci původu částic v silničním prachu a pro výběr činidla ke zlepšení shlukování částic a tím zvýšení schopnosti jejich odstranění. Metodika je určena pro orgány územní samosprávy při rozhodování navržení způsobu a frekvence čištění povrchu silnic. Metodika byla aplikována na případové studii silničního prachu z Ostravy a Olomouce.

Classification

  • Type

    N<sub>metC</sub> - Methodology certified by the authorised body

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10500 - Earth and related environmental sciences

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TJ02000327" target="_blank" >TJ02000327: Identification of dust particles in street dust and technological measures to reduce emitted street dust in the cities</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    005/18-12-2020_UM

  • Regulation ID

    SMO/727510/20/OŽP

  • Technical parameters

    Pro identifikaci původu silničního prachu je potřeba kombinace a propojení metod navržených v rámci této metodiky. Základním krokem je výběr zrnitostní třídy, která by měla být využita pro další analýzy s ohledem na definovaný cíl (vliv zátěže na zdraví, uvolnění částic PM10 v důsledku dopravní zátěže – částice pod 0.063 mm) nebo posouzení účinnosti aplikovaných čistících technologií částice pod 2 mm. Pro identifikaci zdrojů znečištění by se mělo vybrat letní období, aby výsledky nebyly zkresleny použitím „inertního posypového materiálu“. Anomální hodnoty byly ověřeny opakovaným odběrem vzorku. Je doporučen přepočet jednotky koncentrace na odebrané množství silničního prachu z 1 m2. V případě koncentrací vztažených na mg/m2 jsou lépe pozorovatelné rozdíly mezi zimní a letní sezónou. Zatížení silničním prachem a na ně vázaných ukazatelů znečištění je v Ostravě v průměru 4.5násobně vyšší než v Olomouci. Nejvyšší rozdíly lze nalézt pro Ca, Mn, Cr, Pb a Zn, jejichž výskyt je v Ostravě vázán na metalurgický průmysl (fugitivní zdroje) a využitím/dopravou vysokopecní a ocelárenské strusky. Nadlimitní čištění, které probíhá v rámci vybraných městských obvodů na území města Ostravy má pozitivní vliv na snížení imisní zátěže, což se ukázalo na příkladu Ostrava-Radvanice a Bartovice. Proto je doporučováno zvýšit intenzitu čištění na prokazatelně znečištěných lokalitách. Pro snížení prašné zátěže na silnicích v Ostravě je nutno provést kroky ke snížení množství používaných vysokopecních a ocelárenských strusek jako stavebního materiálu.

  • Economical parameters

    V metodice je uveden ucelený přehled dostupných činidel pro snížení emisí prachu. Některé z vybraných činidel však mají vyšší pořizovací náklady, a proto se jako účinnější nástroj pro snížení resuspendovaných částic v silničním prachu jeví nadlimitní čištění. Výsledky mohou vést k optimalizaci čištění a celkovému snížení nákladů na údržbu komunikací.

  • Certification body designation

    Magistrát města Ostravy, odbor ochrany životního prostředí

  • Date of certification

  • Method of use

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy