Fundamentals of Entrepreneurship and Entrepreneurial Process
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F20%3A10243497" target="_blank" >RIV/61989100:27510/20:10243497 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.grada.cz/zaklady-podnikani-a-podnikatelsky-proces-12179/" target="_blank" >https://www.grada.cz/zaklady-podnikani-a-podnikatelsky-proces-12179/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Základy podnikání a podnikatelský proces
Original language description
Podnikání je základem růstu produktivity, konkurence a inovací, je nepostradatelné pro ekonomiku a její účastníky, vytváří každoročně tisíce pracovních míst, zvyšuje prosperitu a oživuje města a obce. Problematika podnikání pronikala postupně i do oblasti vědy a výzkumu. V druhé polovině 20. století narůstala nabídka kurzů v oblasti podnikání a vznikaly podnikatelské fakulty, vědecké časopisy, konference, knihy i výzkumná střediska. Zatímco oblast vlastního podnikání rostla plynule během posledních tří dekád, nastala "exploze" výzkumu podnikání a vzdělávání v tomto oboru během posledních 20-ti let. To zahrnuje rovněž výzkum dalších disciplín spojených s podnikáním, jako je management, marketing a strategické řízení, jakož i další obory jako je vzdělání, historie, politické vědy a psychologie. Podnikání se stalo všeobecně akceptovatelným jako hodnotná vědecká disciplína. Přes dosavadní úspěchy není oblast podnikání jednolitá. Je charakterizována nepříznivě definovaným paradigmatem (Shane&Venkataraman, 2000), vysokou roztříštěností (Gartner, 2001), chybějící teorií rozvoje (Morris aj. 2001). Chybí koncepční rámec a existuje mnoho teorií a rámců, jež se neopírají o obhájitelný teoretický základ (Bull a Willard, 1993). Zdá se, že existuje nekonečná diskuse mezi výzkumníky v této oblasti ohledně definice podnikatele (Bygrave&Hofer, 1991; Gartner, 1990) a členění disciplíny. Podnikání bylo původně chápáno jako ekonomická funkce a podnikatel jako někdo, kdo je ochoten podstoupit riziko, aby dosáhl zisku. Ačkoliv ekonomie udělila podnikateli významnou funkci na trhu, ten byl nakonec téměř úplně vyřazen z ekonomie hlavního proudu. Počátkem 21. století někteří vědci opět přijali ekonomický přístup ke studiu podnikání. Ekonomické teorie podnikání získávají větší pozornost v akademické literatuře (Endres&Woods, 2006; McMullen&Shepherd, 2006; Murphy aj., 2006).
Czech name
Základy podnikání a podnikatelský proces
Czech description
Podnikání je základem růstu produktivity, konkurence a inovací, je nepostradatelné pro ekonomiku a její účastníky, vytváří každoročně tisíce pracovních míst, zvyšuje prosperitu a oživuje města a obce. Problematika podnikání pronikala postupně i do oblasti vědy a výzkumu. V druhé polovině 20. století narůstala nabídka kurzů v oblasti podnikání a vznikaly podnikatelské fakulty, vědecké časopisy, konference, knihy i výzkumná střediska. Zatímco oblast vlastního podnikání rostla plynule během posledních tří dekád, nastala "exploze" výzkumu podnikání a vzdělávání v tomto oboru během posledních 20-ti let. To zahrnuje rovněž výzkum dalších disciplín spojených s podnikáním, jako je management, marketing a strategické řízení, jakož i další obory jako je vzdělání, historie, politické vědy a psychologie. Podnikání se stalo všeobecně akceptovatelným jako hodnotná vědecká disciplína. Přes dosavadní úspěchy není oblast podnikání jednolitá. Je charakterizována nepříznivě definovaným paradigmatem (Shane&Venkataraman, 2000), vysokou roztříštěností (Gartner, 2001), chybějící teorií rozvoje (Morris aj. 2001). Chybí koncepční rámec a existuje mnoho teorií a rámců, jež se neopírají o obhájitelný teoretický základ (Bull a Willard, 1993). Zdá se, že existuje nekonečná diskuse mezi výzkumníky v této oblasti ohledně definice podnikatele (Bygrave&Hofer, 1991; Gartner, 1990) a členění disciplíny. Podnikání bylo původně chápáno jako ekonomická funkce a podnikatel jako někdo, kdo je ochoten podstoupit riziko, aby dosáhl zisku. Ačkoliv ekonomie udělila podnikateli významnou funkci na trhu, ten byl nakonec téměř úplně vyřazen z ekonomie hlavního proudu. Počátkem 21. století někteří vědci opět přijali ekonomický přístup ke studiu podnikání. Ekonomické teorie podnikání získávají větší pozornost v akademické literatuře (Endres&Woods, 2006; McMullen&Shepherd, 2006; Murphy aj., 2006).
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50204 - Business and management
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-271-3041-2
Number of pages
200
Publisher name
Grada Publishing
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—