Methodology for passporting railway lines intended for trains with alternative drives
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F24%3A10257250" target="_blank" >RIV/61989100:27510/24:10257250 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989100:27240/24:10257250 RIV/61989100:27730/24:10257250
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony
Original language description
Cílem metodiky je stanovit postupy, které jsou nutné pro optimální rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati. K tomu nabízí nástroje pro určení takových neelektrifikovaných železničních tratí, kde je vhodné při obsluze místní dopravy nahradit vlaky s dieselovými lokomotivami za moderní vlakové jednotky využívající alternativních pohonných systémů (tedy pohonných systémů spalujících nízkoemisní paliva či využívajících elektrickou energii získanou z akumulátorů instalovaných do daného vlaku či pomocí palivových článků spalujících nízkoemisní palivo). Metodika dále napomáhá stanovit nutné parametry, které musí tato nová lokomotiva či vlaková jednotka splnit, aby byl její provoz na zvolené trati technicky a ekonomicky udržitelný. V neposlední řadě je díky metodice možné určit technickou a ekonomickou náročnost přechodu z dieselového pohonu na pohon alternativní a vytvořit další materiály, které bude objednavatel přeměny místního prostředku dopravy v rámci celého procesu potřebovat (vč. potřebných změn na dané trati a jejím okolí, aby na této trati bylo možné provozovat vlak s nezávislou trakcí se zvoleným alternativním pohonem).
Czech name
Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony
Czech description
Cílem metodiky je stanovit postupy, které jsou nutné pro optimální rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati. K tomu nabízí nástroje pro určení takových neelektrifikovaných železničních tratí, kde je vhodné při obsluze místní dopravy nahradit vlaky s dieselovými lokomotivami za moderní vlakové jednotky využívající alternativních pohonných systémů (tedy pohonných systémů spalujících nízkoemisní paliva či využívajících elektrickou energii získanou z akumulátorů instalovaných do daného vlaku či pomocí palivových článků spalujících nízkoemisní palivo). Metodika dále napomáhá stanovit nutné parametry, které musí tato nová lokomotiva či vlaková jednotka splnit, aby byl její provoz na zvolené trati technicky a ekonomicky udržitelný. V neposlední řadě je díky metodice možné určit technickou a ekonomickou náročnost přechodu z dieselového pohonu na pohon alternativní a vytvořit další materiály, které bude objednavatel přeměny místního prostředku dopravy v rámci celého procesu potřebovat (vč. potřebných změn na dané trati a jejím okolí, aby na této trati bylo možné provozovat vlak s nezávislou trakcí se zvoleným alternativním pohonem).
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TK04010081" target="_blank" >TK04010081: Reducing energy intensity and environmental burden of rail transport through the modification of infrastructure to make the operation of the alternative-propulsion-system trains possible</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TK04010081-V1
Regulation ID
MPO 27597/2024
Technical parameters
Metodika navrhuje postupy, které jsou nutné pro zjednodušené a rychlé rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati.
Economical parameters
Pro tratě, kde není možné použít koncept návrhu výhledové a prosté elektrizace, tj. pro cca 12 % délky tratí v rámci ČR, je pro výběr optimální varianty alternativního pohonu nezbytné vypracovat důkladné CBA pro všechny způsoby provozu. CBAs jsou následně použity jako vstupní materiál při společném jednání správců regionů, tj. zástupců krajů a zástupce infrastruktury zajišťující její provoz, např. Správy železnic, státní organizace, samotný výstup jednání je následně analyzován Ministerstvem dopravy ČR. Tento postup je replikován pro všechny analyzované tratě určené pro změnu způsobu provozu. Metodika umožňuje na základě vstupních technicko-ekonomických proměnných posoudit vhodnost použití alternativního pohonu. V případě jejího použití na vybrané železniční tratě dojde k výraznému snížení časové a finanční náročnosti rozhodovacích procesů. Jde o efektivní nástroj v rukách státní a veřejné správy vedoucí k účinnější elektrizaci, která je nezbytná pro splnění závazků ČR v rámci dekarbonizačních cílů.
Certification body designation
Technologická egentura ČR
Date of certification
—
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel