All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Methodology for passporting railway lines intended for trains with alternative drives

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F24%3A10257250" target="_blank" >RIV/61989100:27510/24:10257250 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/61989100:27240/24:10257250 RIV/61989100:27730/24:10257250

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony

  • Original language description

    Cílem metodiky je stanovit postupy, které jsou nutné pro optimální rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati. K tomu nabízí nástroje pro určení takových neelektrifikovaných železničních tratí, kde je vhodné při obsluze místní dopravy nahradit vlaky s dieselovými lokomotivami za moderní vlakové jednotky využívající alternativních pohonných systémů (tedy pohonných systémů spalujících nízkoemisní paliva či využívajících elektrickou energii získanou z akumulátorů instalovaných do daného vlaku či pomocí palivových článků spalujících nízkoemisní palivo). Metodika dále napomáhá stanovit nutné parametry, které musí tato nová lokomotiva či vlaková jednotka splnit, aby byl její provoz na zvolené trati technicky a ekonomicky udržitelný. V neposlední řadě je díky metodice možné určit technickou a ekonomickou náročnost přechodu z dieselového pohonu na pohon alternativní a vytvořit další materiály, které bude objednavatel přeměny místního prostředku dopravy v rámci celého procesu potřebovat (vč. potřebných změn na dané trati a jejím okolí, aby na této trati bylo možné provozovat vlak s nezávislou trakcí se zvoleným alternativním pohonem).

  • Czech name

    Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony

  • Czech description

    Cílem metodiky je stanovit postupy, které jsou nutné pro optimální rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati. K tomu nabízí nástroje pro určení takových neelektrifikovaných železničních tratí, kde je vhodné při obsluze místní dopravy nahradit vlaky s dieselovými lokomotivami za moderní vlakové jednotky využívající alternativních pohonných systémů (tedy pohonných systémů spalujících nízkoemisní paliva či využívajících elektrickou energii získanou z akumulátorů instalovaných do daného vlaku či pomocí palivových článků spalujících nízkoemisní palivo). Metodika dále napomáhá stanovit nutné parametry, které musí tato nová lokomotiva či vlaková jednotka splnit, aby byl její provoz na zvolené trati technicky a ekonomicky udržitelný. V neposlední řadě je díky metodice možné určit technickou a ekonomickou náročnost přechodu z dieselového pohonu na pohon alternativní a vytvořit další materiály, které bude objednavatel přeměny místního prostředku dopravy v rámci celého procesu potřebovat (vč. potřebných změn na dané trati a jejím okolí, aby na této trati bylo možné provozovat vlak s nezávislou trakcí se zvoleným alternativním pohonem).

Classification

  • Type

    N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TK04010081" target="_blank" >TK04010081: Reducing energy intensity and environmental burden of rail transport through the modification of infrastructure to make the operation of the alternative-propulsion-system trains possible</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Internal product ID

    TK04010081-V1

  • Regulation ID

    MPO 27597/2024

  • Technical parameters

    Metodika navrhuje postupy, které jsou nutné pro zjednodušené a rychlé rozhodování o nasazení vhodného alternativního pohonu na vybrané železniční trati.

  • Economical parameters

    Pro tratě, kde není možné použít koncept návrhu výhledové a prosté elektrizace, tj. pro cca 12 % délky tratí v rámci ČR, je pro výběr optimální varianty alternativního pohonu nezbytné vypracovat důkladné CBA pro všechny způsoby provozu. CBAs jsou následně použity jako vstupní materiál při společném jednání správců regionů, tj. zástupců krajů a zástupce infrastruktury zajišťující její provoz, např. Správy železnic, státní organizace, samotný výstup jednání je následně analyzován Ministerstvem dopravy ČR. Tento postup je replikován pro všechny analyzované tratě určené pro změnu způsobu provozu. Metodika umožňuje na základě vstupních technicko-ekonomických proměnných posoudit vhodnost použití alternativního pohonu. V případě jejího použití na vybrané železniční tratě dojde k výraznému snížení časové a finanční náročnosti rozhodovacích procesů. Jde o efektivní nástroj v rukách státní a veřejné správy vedoucí k účinnější elektrizaci, která je nezbytná pro splnění závazků ČR v rámci dekarbonizačních cílů.

  • Certification body designation

    Technologická egentura ČR

  • Date of certification

  • Method of use

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel