EXAMINATION OF STEADY-STATE RESPONSE OF ROTOR SYSTEM WITH FATIGUE CRACK
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27690%2F08%3A00019854" target="_blank" >RIV/61989100:27690/08:00019854 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
EXAMINATION OF STEADY-STATE RESPONSE OF ROTOR SYSTEM WITH FATIGUE CRACK
Original language description
For the purpose of efficient diagnostics of fault conditions the influence of fatigue cracks on dynamical behaviour of a rotor system supported by radial active magnetic bearings (AMB) must be clarified. The coupling of bending and torsional vibrations,bending and longitudinal vibrations and longitudinal and torsional vibrations due to the presence of transverse fatigue crack in the rotor system supported by radial AMB is investigated by computer simulations. The steady-state response of a rotor systemon excitation by centrifugal forces due to unbalance of the rotating parts and in some special cases additional torsional harmonic excitation is studied in both time and frequency domain. When an angular speed of rotor was not an integer fraction of frequency of torsional excitation, the frequency spectra contained side frequencies around the frequency of angular speed of rotor. The obtained results in this work can therefore help with detection of fatigue cracks in a rotor system suppo
Czech name
ZKOUMÁNÍ USTÁLENÉ SLOŽKY ODEZVY ROTOROVÉ SOUSTAVY S ÚNAVOVOU TRHLINOU
Czech description
Za účelem efektivní diagnostiky poruchových stavů se musí plně objasnit vliv únavových trhlin na dynamické chování rotorové soustavy uložené v radiálních aktivních magnetických ložiskách (AML). Pomocí počítačových simulací je zkoumána vazba mezi ohybovýma torzním kmitáním, ohybovým a podélným kmitáním a podélným a torzním kmitáním způsobeným příčnou únavovou trhlinou u rotorové soustavy uložené v radiálních AML. Ustálená složka odezvy rotorové soustavy buzené odstředivými silami způsobenými rotujícímičástmi a v některých případech i harmonickým torzním buzením je stanovena v časové a frekvenční oblasti. Jestliže úhlová rychlost rotoru nebyla celočíselným podílem frekvence torzního buzení, pak ve frekvenčním spektru se nacházejí postranní frekvence okolo úhlové rychlosti rotoru. Výsledky získané v této práci proto mohou pomoci při detekci únavových trhlin v rotorových soustavách uložených v radiálních AML.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
JR - Other machinery industry
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP101%2F07%2FP368" target="_blank" >GP101/07/P368: Numerical modelling of vibration during of undesirable operating conditions of a rotor systems supported by active magnetic bearings</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
New Methods of Damage and Failure Analysis of Structural Parts
ISBN
978-80-248-1813-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
—
Publisher name
VŠB TU Ostrava
Place of publication
Ostrava
Event location
—
Event date
—
Type of event by nationality
—
UT code for WoS article
—