The map of area distribution of elements selected as an indicator of traffic load
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27730%2F20%3A10244580" target="_blank" >RIV/61989100:27730/20:10244580 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mapa plošné distribuce prvků vybraných jako indikátor dopravní zátěže
Original language description
Výsledkem je mapa plošné distribuce prvků vybraných jako indikátor dopravní zátěže v silničním prachu na komunikacích v oblasti Ostravy. Mapa byla sestavena na základě odběru 150 vzorků v roce 2018 a využitím informací o obsahu celkového uhlíku (TC) a mědi v prachových částicích < 0.063 mm. V oblastech ovlivněných metalurgickou činností není totiž identifikace dopravní zátěže s využitím obsahu těžkých kovů možná. Průměrný obsah organického (OC) a elementárního uhlíku (EC) v silničním prachu během léta v prachových částicích < 0.063 mm činil 3.05 +- 1.25 % pro OC a 2.62 +- 1.40 % pro EC. Průměrná hodnota TC v silničním prachu činila 1.68 +- 1.25 g/m2 s minimem 0.17 g/m2 a maximální hodnotou 7.27 g/m2. Průměrné množství mědi v silničním prachu během letního období činilo 105 +- 103 mg/kg s rozsahem hodnot od 29.6 do 834 mg/kg. Z výsledků obsahu Cu v silničním prachu se ukázalo, že koncentrace vyšší, než průměr byly zjištěny především podél komunikací první a druhé třídy. Dopravní zátěž je významná především v městském obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, Slezská Ostrava a Mariánské Hory. Mapový výstup je doplněn informacemi o distribuci Fe, Pb a Mn, které charakterizují převážně obsah strusky v silničním prachu.
Czech name
Mapa plošné distribuce prvků vybraných jako indikátor dopravní zátěže
Czech description
Výsledkem je mapa plošné distribuce prvků vybraných jako indikátor dopravní zátěže v silničním prachu na komunikacích v oblasti Ostravy. Mapa byla sestavena na základě odběru 150 vzorků v roce 2018 a využitím informací o obsahu celkového uhlíku (TC) a mědi v prachových částicích < 0.063 mm. V oblastech ovlivněných metalurgickou činností není totiž identifikace dopravní zátěže s využitím obsahu těžkých kovů možná. Průměrný obsah organického (OC) a elementárního uhlíku (EC) v silničním prachu během léta v prachových částicích < 0.063 mm činil 3.05 +- 1.25 % pro OC a 2.62 +- 1.40 % pro EC. Průměrná hodnota TC v silničním prachu činila 1.68 +- 1.25 g/m2 s minimem 0.17 g/m2 a maximální hodnotou 7.27 g/m2. Průměrné množství mědi v silničním prachu během letního období činilo 105 +- 103 mg/kg s rozsahem hodnot od 29.6 do 834 mg/kg. Z výsledků obsahu Cu v silničním prachu se ukázalo, že koncentrace vyšší, než průměr byly zjištěny především podél komunikací první a druhé třídy. Dopravní zátěž je významná především v městském obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, Slezská Ostrava a Mariánské Hory. Mapový výstup je doplněn informacemi o distribuci Fe, Pb a Mn, které charakterizují převážně obsah strusky v silničním prachu.
Classification
Type
N<sub>map</sub> - Specialized map with scientific content
CEP classification
—
OECD FORD branch
10500 - Earth and related environmental sciences
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TJ02000327" target="_blank" >TJ02000327: Identification of dust particles in street dust and technological measures to reduce emitted street dust in the cities</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TJ02000327-V4
Regulation ID
—
Technical parameters
Mapa zahrnuje dva mapové výstupy: koncentrace celkového uhlíku v zrnitostní třídě < 0.063 mm a koncentrace mědi v zrnitostní třídě zrnitostní třídě < 0.063 mm, které jsou doplněné o mapy plošné distribuce Pb, Fe a Mn v silničním prachu v oblasti města Ostrava. Každá z map zahrnuje výsledky z analýz provedených buď na OC/EC analyzátoru nebo analýz stanovených metodou RTG-fluorescence na vzorcích silničního prachu na 150 lokalitách na území města Ostravy během léta (odběr v září). Podkladem je topografická mapa území města Ostravy v měřítku 1:50 000. Na území města Ostravy bylo odebráno 150 vzorků, které jsou rozmístěny v nepravidelné síti. Pro konstrukci map izolinií byl použit program Surfer, verze 9 (Golden Software, Inc.). Vstupní data byla podrobena exploratorní analýze dat. Mapy byly konstruovány pomocí krigování (logaritmický model semivariogramu, bez driftu).
Economical parameters
Výsledky lze využít k zefektivnění a optimalizaci čištění silnic v místech s hustou dopravou. Výstup bude využit v rámci městské samosprávy, pro navržení opatření pro snížení abraze částic uvolněných z automobilů v závislosti na typu povrchu pozemní komunikace.
Certification body designation
—
Date of certification
—
Method of use
B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy