Evaluation of campaigns in traffic safety
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F10%3A10215311" target="_blank" >RIV/61989592:15210/10:10215311 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hodnocení efektivity dopravně bezpečnostních kampaní
Original language description
V předkládaném článku se zabýváme problematikou efektivnosti dopravně bezpečnostních kampaní a možnostmi hodnocení efektivity. Prezentujeme výstupy tří projektů Evropské komise (CAST, GADGET a INFOEFEKT) zaměřených na hodnocení efektivity kampaní. Celkově bylo hodnoceno 433 kampaní pomocí metaanalýzy a byly identifikovány proměnné, které se jeví jako klíčové pro zvyšování efektivity kampaní. Můžeme konstatovat, že dopravně bezpečnostní kampaně jsou efektivní pouze v uřčitých oblastech, a to v případech,kdy se kampaň zaměřuje obecně na snižování nehodovosti, na zvyšování schopnosti správně vyhodnocovat rizika, dodržování přednosti v jízdě, nedodržování maximální povolené rychlosti, používání bezpečnostních pásů. Neprokázalo se, že by kampaně měly významný vliv na snížení případů jízdy pod vlivem alkoholu ani na změnu celkových postojů účastníků dopravy k bezpečnosti silničního provozu (resp. k rizikovému chování v dopravě).
Czech name
Hodnocení efektivity dopravně bezpečnostních kampaní
Czech description
V předkládaném článku se zabýváme problematikou efektivnosti dopravně bezpečnostních kampaní a možnostmi hodnocení efektivity. Prezentujeme výstupy tří projektů Evropské komise (CAST, GADGET a INFOEFEKT) zaměřených na hodnocení efektivity kampaní. Celkově bylo hodnoceno 433 kampaní pomocí metaanalýzy a byly identifikovány proměnné, které se jeví jako klíčové pro zvyšování efektivity kampaní. Můžeme konstatovat, že dopravně bezpečnostní kampaně jsou efektivní pouze v uřčitých oblastech, a to v případech,kdy se kampaň zaměřuje obecně na snižování nehodovosti, na zvyšování schopnosti správně vyhodnocovat rizika, dodržování přednosti v jízdě, nedodržování maximální povolené rychlosti, používání bezpečnostních pásů. Neprokázalo se, že by kampaně měly významný vliv na snížení případů jízdy pod vlivem alkoholu ani na změnu celkových postojů účastníků dopravy k bezpečnosti silničního provozu (resp. k rizikovému chování v dopravě).
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CG911-106-170" target="_blank" >CG911-106-170: Methodology of Traffic psychology examination update</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Doprava
ISSN
0012-5520
e-ISSN
—
Volume of the periodical
52
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
4
Pages from-to
8-11
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—