All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The issue of professional drivers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F13%3A33144925" target="_blank" >RIV/61989592:15210/13:33144925 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rizikové skupiny řidičů a jejich rehabilitace

  • Original language description

    Centrálním tématem dopravní psychologie je systém člověk-dopravní prostředek-dopravní prostředí a jejich vzájemné vztahy. Spolehlivostí tohoto systému se podrobně zabývají J.Štikar et al. (2006). Mezi těmito jednotlivými prvky probíhá nepřetržitá výměnainformací, přičemž řídící úlohu zde má člověk. Lidský činitel jako příčina dopravních nehod je definován velmi široce. Zahrnuje charakterové vlastnosti řidiče, jeho znalosti, zkušenosti a dovednosti, tělesné, duševní a smyslové předpoklady. Z hlediska dopravní bezpečnosti lze v zásadě rozdělit příčiny na dvě hlavní kategorie: 1) výkonnostní - příčinou chybného dopravního chování jsou nedostatky ve schopnostech či dovednostech, potřebných k bezpečnému řízení motorového vozidla, 2) osobnostní - chybné dopravní chování je způsobeno negativními osobnostními rysy řidiče, postoji, motivací. Příčiny obou kategorií se mohou kombinovat. Riziko představují také somatické a psychické poruchy a nemoci.

  • Czech name

    Rizikové skupiny řidičů a jejich rehabilitace

  • Czech description

    Centrálním tématem dopravní psychologie je systém člověk-dopravní prostředek-dopravní prostředí a jejich vzájemné vztahy. Spolehlivostí tohoto systému se podrobně zabývají J.Štikar et al. (2006). Mezi těmito jednotlivými prvky probíhá nepřetržitá výměnainformací, přičemž řídící úlohu zde má člověk. Lidský činitel jako příčina dopravních nehod je definován velmi široce. Zahrnuje charakterové vlastnosti řidiče, jeho znalosti, zkušenosti a dovednosti, tělesné, duševní a smyslové předpoklady. Z hlediska dopravní bezpečnosti lze v zásadě rozdělit příčiny na dvě hlavní kategorie: 1) výkonnostní - příčinou chybného dopravního chování jsou nedostatky ve schopnostech či dovednostech, potřebných k bezpečnému řízení motorového vozidla, 2) osobnostní - chybné dopravní chování je způsobeno negativními osobnostními rysy řidiče, postoji, motivací. Příčiny obou kategorií se mohou kombinovat. Riziko představují také somatické a psychické poruchy a nemoci.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Dopravný psychologie pro praxi

  • ISBN

    978-80-247-4113-0

  • Number of pages of the result

    20

  • Pages from-to

    143-162

  • Number of pages of the book

    215

  • Publisher name

    Grada Publishing

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter