The assessment of creativity: overview of methods in contemporary research
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33154410" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33154410 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20V/phdexistence_web.pdf" target="_blank" >http://contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20V/phdexistence_web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Měření kreativity: přehled metod v soudobém výzkumu
Original language description
Cílem sdělení je prezentovat nejvlivnější soudobé přístupy k měření kreativity, které byly zjištěny na základě analýzy souborů studií daného tématu, uveřejněných v třech mezinárodních časopisech v letech 2007 až 2014. Ukázalo se, že v soudobém výzkumu dominují testy divergentního myšlení, sebepopisné škály, analýza tvůrčích produktů a zejména dotazníky kreativní úspěšnosti. V menším množství studií se setkáme s úlohami založenými na řešení problémů pomocí vhledu nebo na vytváření verbálních asociací. Někdy je jako zdroj informací o kreativitě využívána profese zkoumaných osob a jejich věhlas. Všechny uvedené přístupy k měření tvořivosti mají své přednosti i limity. Volba konkrétní metody bývá často určena tématem výzkumu. Výsledky prezentované studie naznačují rostoucí využívání testů kreativního úspěchu, zejména Creative Achievement Questionnaire (CAQ). Předešlé výzkumy využívající CAQ na české populaci nicméně naznačují jeho vysokou kulturní podmíněnost.
Czech name
Měření kreativity: přehled metod v soudobém výzkumu
Czech description
Cílem sdělení je prezentovat nejvlivnější soudobé přístupy k měření kreativity, které byly zjištěny na základě analýzy souborů studií daného tématu, uveřejněných v třech mezinárodních časopisech v letech 2007 až 2014. Ukázalo se, že v soudobém výzkumu dominují testy divergentního myšlení, sebepopisné škály, analýza tvůrčích produktů a zejména dotazníky kreativní úspěšnosti. V menším množství studií se setkáme s úlohami založenými na řešení problémů pomocí vhledu nebo na vytváření verbálních asociací. Někdy je jako zdroj informací o kreativitě využívána profese zkoumaných osob a jejich věhlas. Všechny uvedené přístupy k měření tvořivosti mají své přednosti i limity. Volba konkrétní metody bývá často určena tématem výzkumu. Výsledky prezentované studie naznačují rostoucí využívání testů kreativního úspěchu, zejména Creative Achievement Questionnaire (CAQ). Předešlé výzkumy využívající CAQ na české populaci nicméně naznačují jeho vysokou kulturní podmíněnost.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EE2.3.30.0004" target="_blank" >EE2.3.30.0004: POST-UP</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
PHD EXISTENCE 2015. Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků.
ISBN
978-80-244-4694-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
48-54
Publisher name
Univerzita Palackého
Place of publication
Olomouc
Event location
Olomouc
Event date
Feb 4, 2015
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—