Concept of the Beauty and the Church Space in Apologia ad Guillelmum Abbatem of St. Bernard of Clairvaux
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33155151" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33155151 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí krásy a chrámového prostoru v díle Apologia ad Gillelmum Abbatem sv. Bernarda z Clairvaux
Original language description
Vlivný teolog a mystik 12. století Bernard z Clairvaux zanechal ve svém obsáhlém díle mimo jiné i své pojetí krásy a její role ve výzdobě a architektuře sakrálního prostoru. Historikové architektury běžně pracují s termínem cisterciácké architektury (resp. gotiky) a její myšlenkové zázemí tradičně nacházejí právě v díle Bernarda z Clairvaux (v jeho apelu na etický rozměr umění a z něho vyplývající strohost, důslednou funkčnost a střídmost cisterciáckých staveb). Hlubší analýze této relace však nebyla vodborné literatuře věnována větší pozornost. Záměrem příspěvku bude zmíněnou analýzu provést a zároveň na základě klíčových míst Bernardova díla, v prvé řadě spisu Apologia ad Guillelmum Abbatem, osvětlit jeho chápaní krásy, a nabídnout tak možný přístupk dané problematice. Tradice uměnovědného bádání se totiž snažila určitý Bernardův estetický koncept nalézt právě zde, v textu Apologie, a to zejména v paragrafech 28 a 29 tohoto spisu. Trend zkoumání pak inklinoval k interpretaci těchto
Czech name
Pojetí krásy a chrámového prostoru v díle Apologia ad Gillelmum Abbatem sv. Bernarda z Clairvaux
Czech description
Vlivný teolog a mystik 12. století Bernard z Clairvaux zanechal ve svém obsáhlém díle mimo jiné i své pojetí krásy a její role ve výzdobě a architektuře sakrálního prostoru. Historikové architektury běžně pracují s termínem cisterciácké architektury (resp. gotiky) a její myšlenkové zázemí tradičně nacházejí právě v díle Bernarda z Clairvaux (v jeho apelu na etický rozměr umění a z něho vyplývající strohost, důslednou funkčnost a střídmost cisterciáckých staveb). Hlubší analýze této relace však nebyla vodborné literatuře věnována větší pozornost. Záměrem příspěvku bude zmíněnou analýzu provést a zároveň na základě klíčových míst Bernardova díla, v prvé řadě spisu Apologia ad Guillelmum Abbatem, osvětlit jeho chápaní krásy, a nabídnout tak možný přístupk dané problematice. Tradice uměnovědného bádání se totiž snažila určitý Bernardův estetický koncept nalézt právě zde, v textu Apologie, a to zejména v paragrafech 28 a 29 tohoto spisu. Trend zkoumání pak inklinoval k interpretaci těchto
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Zprávy Vlastivědného muzea v Olomouci
ISSN
1212-1134
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2015
Issue of the periodical within the volume
310
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
92-98
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—