Goodness Between Aristotle and Modern Thought: Good Sycophant
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F15%3A33157734" target="_blank" >RIV/61989592:15210/15:33157734 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant
Original language description
Kapitola pojednává o definici dobra podle Moora a Aristotela. Oba sdílejí podobný přístup k definování s ohledem na common sense (Moore) nebo phronesis (Aristotle). Jestliže mluvčí hovoří o něčem, že je dobré, znamená to, že něco je části dobra. Moore tvrdí, že neexistuje definice dobra, protože dobro neobsahuje části. Můžeme za dobré považovat slast nebo rozumnost, ačkoliv ani slast ani rozumnost nejsou přirozené části dobra (tj. naturalistický omyl). Na druhé straně Aristotelés definuje dobro v EticeNikomachově a zastává, že vskutku můžeme objevit jakési "přirozené" části dobra i v dalších knihách (tj. Kategorie, Metafyzika). Napřed dobro a zlo jsou párové termíny a existuje střed, který je neutrální vzhledem k dobru a zlu (např. procházet se). Za druhé se dá stupňovat dobré i špatné až k dokonalosti. Za třetí je dobro to, k čemu všechno směřujue. Za čtvrté dobro a zlo jsou dva autonomní rody, což znamená, že protivou špatného je někdy dobré, někdy špatné (např. dobrý zloděj).
Czech name
Dobro mezi Aristotelem a moderním myšlením: Dobrý sykofant
Czech description
Kapitola pojednává o definici dobra podle Moora a Aristotela. Oba sdílejí podobný přístup k definování s ohledem na common sense (Moore) nebo phronesis (Aristotle). Jestliže mluvčí hovoří o něčem, že je dobré, znamená to, že něco je části dobra. Moore tvrdí, že neexistuje definice dobra, protože dobro neobsahuje části. Můžeme za dobré považovat slast nebo rozumnost, ačkoliv ani slast ani rozumnost nejsou přirozené části dobra (tj. naturalistický omyl). Na druhé straně Aristotelés definuje dobro v EticeNikomachově a zastává, že vskutku můžeme objevit jakési "přirozené" části dobra i v dalších knihách (tj. Kategorie, Metafyzika). Napřed dobro a zlo jsou párové termíny a existuje střed, který je neutrální vzhledem k dobru a zlu (např. procházet se). Za druhé se dá stupňovat dobré i špatné až k dokonalosti. Za třetí je dobro to, k čemu všechno směřujue. Za čtvrté dobro a zlo jsou dva autonomní rody, což znamená, že protivou špatného je někdy dobré, někdy špatné (např. dobrý zloděj).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Platonica Pilonica IV. Dobro
ISBN
978-80-261-0341-7
Number of pages of the result
6
Pages from-to
147-152
Number of pages of the book
191
Publisher name
Západočeská univerzita
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS chapter
—