Personality traits of adolescents placed in institutional care in comparison with the population norm using the HSPQ questionnaire
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33160526" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33160526 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Osobnostní rysy adolescentů v ústavní výchově dle dotazníku HSPQ ve srovnání s normou populace
Original language description
Východiska: Výzkumná studie přináší informace ohledně srovnání adolescentů umístěných do ústavní či ochranné výchovy a populace adolescentů docházející do běžných základních škol. Rozhodli jsme se zkoumat, zda se osobnostní charakteristiky těchto jedinců odlišují od normy populace. Cíle: Prvním cílem je srovnání výzkumného souboru s normou v rámci Osobnostního dotazníku pro mládež (HSPQ). Druhým cílem je zjištění, zda se dívky a chlapci ze zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy liší mezi sebou. Metody: Jedná se o srovnávací studii, ve které jsme použili standardizovanou metodu Osobnostní dotazník pro mládež - HSPQ, který má aktuální celopopulační normy. Soubor: Výběrový soubor se skládá celkově ze 180 jedinců, z toho je 74 (41 %) chlapců a 106 (59 %) dívek ve věku 13 až 18 let. Průměrný věk byl 15,1 let. Výběr respondentů byl proveden v sedmi zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy. Mezi sledovanými typy zařízení byly výchovný ústav, dětský domov se školou i diagnostický ústav. Výsledky: Při srovnání celkového vzorku s normou jsme nalezli odlišnosti v devíti faktorech z dotazníku HSPQ, dívky a chlapci se však vzájemně lišili v sedmi faktorech. Při srovnání chlapců vůči normě jsme nalezli odlišnosti v pěti faktorech a při provedení stejného srovnání u dívek je tento rozdíl v devíti faktorech. Závěry: V rámci závěrů jsme se zaměřili na příčiny, které vedou k odlišnosti vůči normě i k odlišnostem mezi pohlavími. Příčinami může být například vliv primární rodiny, psychická či sociální deprivace, aj. Výsledky výzkumu mohou přispět k individualizované práci s adolescenty vzhledem k jejich osobnostnímu profilu. Může přispět i psychologům v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy jako dílčí norma doplňující celopopulační normy.
Czech name
Osobnostní rysy adolescentů v ústavní výchově dle dotazníku HSPQ ve srovnání s normou populace
Czech description
Východiska: Výzkumná studie přináší informace ohledně srovnání adolescentů umístěných do ústavní či ochranné výchovy a populace adolescentů docházející do běžných základních škol. Rozhodli jsme se zkoumat, zda se osobnostní charakteristiky těchto jedinců odlišují od normy populace. Cíle: Prvním cílem je srovnání výzkumného souboru s normou v rámci Osobnostního dotazníku pro mládež (HSPQ). Druhým cílem je zjištění, zda se dívky a chlapci ze zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy liší mezi sebou. Metody: Jedná se o srovnávací studii, ve které jsme použili standardizovanou metodu Osobnostní dotazník pro mládež - HSPQ, který má aktuální celopopulační normy. Soubor: Výběrový soubor se skládá celkově ze 180 jedinců, z toho je 74 (41 %) chlapců a 106 (59 %) dívek ve věku 13 až 18 let. Průměrný věk byl 15,1 let. Výběr respondentů byl proveden v sedmi zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy. Mezi sledovanými typy zařízení byly výchovný ústav, dětský domov se školou i diagnostický ústav. Výsledky: Při srovnání celkového vzorku s normou jsme nalezli odlišnosti v devíti faktorech z dotazníku HSPQ, dívky a chlapci se však vzájemně lišili v sedmi faktorech. Při srovnání chlapců vůči normě jsme nalezli odlišnosti v pěti faktorech a při provedení stejného srovnání u dívek je tento rozdíl v devíti faktorech. Závěry: V rámci závěrů jsme se zaměřili na příčiny, které vedou k odlišnosti vůči normě i k odlišnostem mezi pohlavími. Příčinami může být například vliv primární rodiny, psychická či sociální deprivace, aj. Výsledky výzkumu mohou přispět k individualizované práci s adolescenty vzhledem k jejich osobnostnímu profilu. Může přispět i psychologům v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy jako dílčí norma doplňující celopopulační normy.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Adiktologie
ISSN
1213-3841
e-ISSN
—
Volume of the periodical
16
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
282-291
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—