Financial (il)literacy in old age: the challenge to educate senior citizens
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161225" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161225 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Finanční (ne)gramotnost ve stáří: výzva pro edukaci seniorů
Original language description
Chudobu sice nelze chápat jako univerzální či samozřejmou součást stáří, přesto stáří patří k fázím životní dráhy, během níž jsou lidé vůči chudobě zranitelnější. Komplexní pohled na chudobu ve stáří nutně zahrnuje i téma způsobilosti, resp. kompetentnosti osob hospodařit se zdroji, resp. "transformovat statky, využívat jejich potenciál" (Mareš, 2002, s. 32). Fox s kol. charakterizují seniory jako časté oběti finančních podvodů a vykořisťování. Oumlil a Williams v této souvislosti poukazují na nižší míru finanční gramotnosti chudých seniorů - na jejich neschopnost plánovat výdaje a přiměřeně nakládat s peněžními prostředky, na nerozvážné využívání "skoro každé příležitosti" k doplnění svých skrovných příjmů a zvýšení kupní síly, neobeznámenost se svými právy a povinnostmi coby konzumentů či účastníků právních vztahů, ale také na jejich velkou důvěřivost a nedostatek sebevědomí (Oumlil, Williams, 2011, s. 276-277). Reflexe finančních problémů seniorů dokonce směřuje v zahraničí k etablování nového multidisciplinárního oboru - finanční gerontologie. V našem textu se budeme zabývat tématem finanční (ne)gramotnosti seniorů. Poskytneme přehled stavu vědeckého poznání v dané oblasti a využijeme výsledků analýzy dat námi realizovaného kvalitativního výzkumu Chudoba ve stáří (Sýkorová et al., 2014). Data z tohoto výzkumu poskytují plastický obraz finančních strategií seniorů, včetně těch, které je ohrozily chudobou nebo významně přispěly k jejich pádu do chudoby, a přesvědčivě prokazují význam vzdělávání seniorů v oblasti finanční gramotnosti. Na základě empirických zjištění a kritického rozboru vybraných zahraničních modelů finančního vzdělávání navrhneme doporučení pro edukační praxi, resp. edukační programy pro seniory, zejména seniory chudé a chudobou ohrožené.
Czech name
Finanční (ne)gramotnost ve stáří: výzva pro edukaci seniorů
Czech description
Chudobu sice nelze chápat jako univerzální či samozřejmou součást stáří, přesto stáří patří k fázím životní dráhy, během níž jsou lidé vůči chudobě zranitelnější. Komplexní pohled na chudobu ve stáří nutně zahrnuje i téma způsobilosti, resp. kompetentnosti osob hospodařit se zdroji, resp. "transformovat statky, využívat jejich potenciál" (Mareš, 2002, s. 32). Fox s kol. charakterizují seniory jako časté oběti finančních podvodů a vykořisťování. Oumlil a Williams v této souvislosti poukazují na nižší míru finanční gramotnosti chudých seniorů - na jejich neschopnost plánovat výdaje a přiměřeně nakládat s peněžními prostředky, na nerozvážné využívání "skoro každé příležitosti" k doplnění svých skrovných příjmů a zvýšení kupní síly, neobeznámenost se svými právy a povinnostmi coby konzumentů či účastníků právních vztahů, ale také na jejich velkou důvěřivost a nedostatek sebevědomí (Oumlil, Williams, 2011, s. 276-277). Reflexe finančních problémů seniorů dokonce směřuje v zahraničí k etablování nového multidisciplinárního oboru - finanční gerontologie. V našem textu se budeme zabývat tématem finanční (ne)gramotnosti seniorů. Poskytneme přehled stavu vědeckého poznání v dané oblasti a využijeme výsledků analýzy dat námi realizovaného kvalitativního výzkumu Chudoba ve stáří (Sýkorová et al., 2014). Data z tohoto výzkumu poskytují plastický obraz finančních strategií seniorů, včetně těch, které je ohrozily chudobou nebo významně přispěly k jejich pádu do chudoby, a přesvědčivě prokazují význam vzdělávání seniorů v oblasti finanční gramotnosti. Na základě empirických zjištění a kritického rozboru vybraných zahraničních modelů finančního vzdělávání navrhneme doporučení pro edukační praxi, resp. edukační programy pro seniory, zejména seniory chudé a chudobou ohrožené.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
EDUKACJA I KOMPETENCJE SENIORÓW
ISBN
978-83-941568-6-2
Number of pages of the result
18
Pages from-to
33-50
Number of pages of the book
172
Publisher name
UNIWERSYTET PEDAGOGICZNY W KRAKOWIE
Place of publication
KRAKÓW
UT code for WoS chapter
—