The Semantic Features Bank: Data Collected from Children Attending Their Third Year of Primary School - A Report Compiled from the Pilot Data Collection
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161887" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161887 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/" target="_blank" >http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat
Original language description
V předkládaném textu se autoři soustředí na pilotní sběr dat, který je dílčí součástí výzkumu zaměřeného na akvizici jazyka českých dětí (přesněji na produkci sémantických rysů a osvojování hloubky významu). Výzkum si klade za cíl vytvořit obsáhlou baterii sémantických rysů, kterou bude možné využít jako nástroj ke zkoumání slovníku dětí mladšího školního věku (8-9 let). V pilotním bádání byly testovány tři možné varianty sběru. V těžišti zájmu byla otázka, zda bude pro dětské probandy vhodnější zapisovat sémantické rysy lineárně, oproti zápisu nelineárnímu (do sloupce), který je běžně užíván pro sběr dat dospělých probandů v tuzemském i zahraničním prostředí. V rámci pilotního sběru byla dále vytvořena tzv. "kódovací pravidla", která určují jednotnou podobu jazykových kódů pro záznam získaných sémantických informací. Byly také provedeny statistické výpočty, které umožňují vytvoření představy o podobě rysových reprezentací a o vztazích mezi pojmy a rysy.
Czech name
Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat
Czech description
V předkládaném textu se autoři soustředí na pilotní sběr dat, který je dílčí součástí výzkumu zaměřeného na akvizici jazyka českých dětí (přesněji na produkci sémantických rysů a osvojování hloubky významu). Výzkum si klade za cíl vytvořit obsáhlou baterii sémantických rysů, kterou bude možné využít jako nástroj ke zkoumání slovníku dětí mladšího školního věku (8-9 let). V pilotním bádání byly testovány tři možné varianty sběru. V těžišti zájmu byla otázka, zda bude pro dětské probandy vhodnější zapisovat sémantické rysy lineárně, oproti zápisu nelineárnímu (do sloupce), který je běžně užíván pro sběr dat dospělých probandů v tuzemském i zahraničním prostředí. V rámci pilotního sběru byla dále vytvořena tzv. "kódovací pravidla", která určují jednotnou podobu jazykových kódů pro záznam získaných sémantických informací. Byly také provedeny statistické výpočty, které umožňují vytvoření představy o podobě rysových reprezentací a o vztazích mezi pojmy a rysy.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studie z aplikované lingvistiky
ISSN
2336-6702
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
48-71
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—