Folklore inspirations in the Ctirad Kohoutek's work
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162571" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162571 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Folklorní inspirace v tvorbě Ctirada Kohoutka
Original language description
Ctirad Kohoutek (1929-2011) je hudební veřejnosti dobře znám jako skladatel "modernista", kombinující různorodé skladebné techniky 20. století. Kohoutkova kompoziční činnost prošla pozvolným, ale výrazným vývojem. Kdykoliv Ctirad Kohoutek hovořil či psal o vlastní tvorbě, rozčleňoval ji do tří etap. První tvůrčí etapu (1949-1956) provázejí vlivy domácí tradice, skladatelů přelomu 19. a 20. století a folklóru. Druhá tvůrčí etapa (1956-1965) zahrnuje pohled na avantgardní směry 20. století a hledání nových vyjadřovacích prostředků. Třetí tvůrčí etapa (1965-2011) se vyznačuje využitím vlastní metody, projektové hudební kompozice. Jak již vyplývá z tohoto členění, s folklorními inspiracemi se nejčastěji setkáváme v Kohoutkových skladatelských počátcích, ovšem jakkoliv markantní proměnou autorův hudební jazyk prošel, nenalezneme v jeho tvorbě dekádu, v níž by chyběly různou formou zpracované lidové motivy. Proto si tato studie klade za cíl objasnit způsoby využití folklórních prvků, jež jsou velmi důležitou součástí mnohých Kohoutkových kompozic. K detailnějšímu rozboru jsem vybrala cyklus čtyř písní pro smíšený sbor na slova lidové poezie Galánečce (1950, rev. 1990), který Kohoutek vypracoval ještě za svých studií na JAMU, ale po čtyřiceti letech se k dílu vrátil a zpětně jej zhodnotil pohledem zkušeného a enormně hudebně teoreticky vzdělaného skladatele.
Czech name
Folklorní inspirace v tvorbě Ctirada Kohoutka
Czech description
Ctirad Kohoutek (1929-2011) je hudební veřejnosti dobře znám jako skladatel "modernista", kombinující různorodé skladebné techniky 20. století. Kohoutkova kompoziční činnost prošla pozvolným, ale výrazným vývojem. Kdykoliv Ctirad Kohoutek hovořil či psal o vlastní tvorbě, rozčleňoval ji do tří etap. První tvůrčí etapu (1949-1956) provázejí vlivy domácí tradice, skladatelů přelomu 19. a 20. století a folklóru. Druhá tvůrčí etapa (1956-1965) zahrnuje pohled na avantgardní směry 20. století a hledání nových vyjadřovacích prostředků. Třetí tvůrčí etapa (1965-2011) se vyznačuje využitím vlastní metody, projektové hudební kompozice. Jak již vyplývá z tohoto členění, s folklorními inspiracemi se nejčastěji setkáváme v Kohoutkových skladatelských počátcích, ovšem jakkoliv markantní proměnou autorův hudební jazyk prošel, nenalezneme v jeho tvorbě dekádu, v níž by chyběly různou formou zpracované lidové motivy. Proto si tato studie klade za cíl objasnit způsoby využití folklórních prvků, jež jsou velmi důležitou součástí mnohých Kohoutkových kompozic. K detailnějšímu rozboru jsem vybrala cyklus čtyř písní pro smíšený sbor na slova lidové poezie Galánečce (1950, rev. 1990), který Kohoutek vypracoval ještě za svých studií na JAMU, ale po čtyřiceti letech se k dílu vrátil a zpětně jej zhodnotil pohledem zkušeného a enormně hudebně teoreticky vzdělaného skladatele.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Volume of the periodical
48 (2016)
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
43-58
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—