Calendar and selected chapters from the history of Olomouc Ballet (1920-2016)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162728" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162728 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kalendárium a vybrané kapitoly z dějin olomouckého baletu (1920-2016)
Original language description
světové války. Spolu se vznikem českého profesionálního divadla se roku 1920 začaly utvářet i jednotlivé soubory. Zprvu se divadlo prezentovalo pouze jako dvousložkové (činoherní a zpěvoherní ansámbl) s přidruženou skupinou tanečníků. Vzhledem k úzké kooperaci baletu na všech operních i operetních inscenacích docházelo jen k ojedinělým pokusům o uvedení samostatného titulu. Poválečná euforie roku 1945 přinesla reorganizaci v divadle a baletní soubor začal fungovat jako svébytné těleso s vlastním šéfem. Trvalo však téměř jedno desetiletí, než se z něj stal plně profesionální ansámbl s vyššími uměleckými cíli. Roku 1959 nastoupila do olomouckého angažmá skutečná osobnost s výrazným choreografickým talentem. Byl jí Josef Škoda, který preferoval neotřelou dramaturgii s velkým zastoupením soudobé tvorby. Vlna změn postihla divadlo i po roce 1989. Dlouholetá umělecká činnost a dobrá znalost olomouckých poměrů vynesla Jiřího Sekaninu na pozici šéfa baletu. Soubor doplnil o tanečníky ze zemí bývalého Sovětského svazu a získal k hostování přední české choreografy. Na přelomu tisíciletí nalezl olomoucký balet opět svou tvář pod vedením současného šéfa Roberta Balogha, který naučil diváckou obec vnímat tanec ve všech dimenzích - od klasických baletních titulů až po experimentální a autorské projekty.
Czech name
Kalendárium a vybrané kapitoly z dějin olomouckého baletu (1920-2016)
Czech description
světové války. Spolu se vznikem českého profesionálního divadla se roku 1920 začaly utvářet i jednotlivé soubory. Zprvu se divadlo prezentovalo pouze jako dvousložkové (činoherní a zpěvoherní ansámbl) s přidruženou skupinou tanečníků. Vzhledem k úzké kooperaci baletu na všech operních i operetních inscenacích docházelo jen k ojedinělým pokusům o uvedení samostatného titulu. Poválečná euforie roku 1945 přinesla reorganizaci v divadle a baletní soubor začal fungovat jako svébytné těleso s vlastním šéfem. Trvalo však téměř jedno desetiletí, než se z něj stal plně profesionální ansámbl s vyššími uměleckými cíli. Roku 1959 nastoupila do olomouckého angažmá skutečná osobnost s výrazným choreografickým talentem. Byl jí Josef Škoda, který preferoval neotřelou dramaturgii s velkým zastoupením soudobé tvorby. Vlna změn postihla divadlo i po roce 1989. Dlouholetá umělecká činnost a dobrá znalost olomouckých poměrů vynesla Jiřího Sekaninu na pozici šéfa baletu. Soubor doplnil o tanečníky ze zemí bývalého Sovětského svazu a získal k hostování přední české choreografy. Na přelomu tisíciletí nalezl olomoucký balet opět svou tvář pod vedením současného šéfa Roberta Balogha, který naučil diváckou obec vnímat tanec ve všech dimenzích - od klasických baletních titulů až po experimentální a autorské projekty.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5053-7
Number of pages
255
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—