Self-concept of children and adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581362" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581362 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sebepojetí dětí a adolescentů
Original language description
Předložená monografie zásadním způsobem doplňuje a rozšiřuje dostupné informace o Dotazníku sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) v českém prostředí. Předložen je přehled terminologického a koncepčního vymezení sebepojetí jako hypotetického psychologického konstruktu, a to z pohledu hlavních psychologických směrů, např. humanistické psychologie, hlubinné psychologie, kognitivně behaviorální psychologie i přístupu neurovědního. Koncepce sebepojetí jsou zasazeny do vývojových období, která diskutovaný psychodiagnostický nástroj pokrývá. Jak pro oblast sebepojetí, tak oblast sebehodnocení je předložen přehled vědecko-výzkumných prací, rovněž také přehled výzkumu PHCSCS-2 pro specifické populace, kterými jsou např. intelektově nadané děti, děti s lehkou mentální retardací, děti se specifickými vývojovými poruchami učení nebo děti s poruchami emocí a chování, týrané děti, děti s chronickým onemocněním. Na rozsáhlém vzorku 8111 dětí a adolescentů byla provedena podrobná analýza vnitřní struktury PHCSCS-2, včetně určení pěti a šesti faktorového vzoru, konfirmační faktorová analýza i analýza původní struktury PHCSCS-2. V neposlední řadě byly zjišťovány i další psychometrické parametry, jako reliabilita původní verze diagnostického nástroje i analýza PHCSCS-2 ve vztahu k jiným škálám (Eysenckův osobnostní dotazník pro děti, B-JEPI, Sebehodnocení školní úspěšnosti, SPAS), které jsou dostupné v českých normativních verzích a jsou stále v aplikovaných oblastech pedopsychologie používány. Výsledky navíc přinášejí i nové informace na tyto metody (např. faktorový vzor, ověření reliability). Účelem předloženého teoretického přehledu i poskytnutými analýzami se autoři snaží podpořit psychodiagnostický nástroj PHCSCS-2, který lze rozsahem své standardizace považovat za ojedinělý v českých podmínkách. Odborné veřejnosti jsou k dispozici podrobné informace teoretického charakteru i výsledky pokročilých statistických metod.
Czech name
Sebepojetí dětí a adolescentů
Czech description
Předložená monografie zásadním způsobem doplňuje a rozšiřuje dostupné informace o Dotazníku sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2 (PHCSCS-2) v českém prostředí. Předložen je přehled terminologického a koncepčního vymezení sebepojetí jako hypotetického psychologického konstruktu, a to z pohledu hlavních psychologických směrů, např. humanistické psychologie, hlubinné psychologie, kognitivně behaviorální psychologie i přístupu neurovědního. Koncepce sebepojetí jsou zasazeny do vývojových období, která diskutovaný psychodiagnostický nástroj pokrývá. Jak pro oblast sebepojetí, tak oblast sebehodnocení je předložen přehled vědecko-výzkumných prací, rovněž také přehled výzkumu PHCSCS-2 pro specifické populace, kterými jsou např. intelektově nadané děti, děti s lehkou mentální retardací, děti se specifickými vývojovými poruchami učení nebo děti s poruchami emocí a chování, týrané děti, děti s chronickým onemocněním. Na rozsáhlém vzorku 8111 dětí a adolescentů byla provedena podrobná analýza vnitřní struktury PHCSCS-2, včetně určení pěti a šesti faktorového vzoru, konfirmační faktorová analýza i analýza původní struktury PHCSCS-2. V neposlední řadě byly zjišťovány i další psychometrické parametry, jako reliabilita původní verze diagnostického nástroje i analýza PHCSCS-2 ve vztahu k jiným škálám (Eysenckův osobnostní dotazník pro děti, B-JEPI, Sebehodnocení školní úspěšnosti, SPAS), které jsou dostupné v českých normativních verzích a jsou stále v aplikovaných oblastech pedopsychologie používány. Výsledky navíc přinášejí i nové informace na tyto metody (např. faktorový vzor, ověření reliability). Účelem předloženého teoretického přehledu i poskytnutými analýzami se autoři snaží podpořit psychodiagnostický nástroj PHCSCS-2, který lze rozsahem své standardizace považovat za ojedinělý v českých podmínkách. Odborné veřejnosti jsou k dispozici podrobné informace teoretického charakteru i výsledky pokročilých statistických metod.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5201-2
Number of pages
171
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—