All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pedestrian-driver communication and decision strategies at marked crossings

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581400" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581400 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce

  • Original language description

    Cílem této práce je popsat komunikaci mezi chodcem a řidičem a související rozhodovací strategie na přechodech pro chodce ve městech, a to takových, které jsou sice označené, nikoli však světelnou signalizací. Pro práci byl zvolen kombinovaný metodologický přístup sestávající z několika hlavních oblastí: zkoumání potřeb chodců a řidičů a jejich chování v konfliktních situacích, přímé pozorování v terénu, analýza kamerových záznamů, měření rychlosti, měření hustoty provozu a výskytu chodců a analýza krátkých rozhovorů s chodci na místech zkoumání. Z šetření vyplývá, že velká část chodců (60 %) považuje užívání značených přechodů pro chodce za relativně bezpečné. Dále lze obecně říct, že nejvýznamněji chování chodců a řidičů na přechodech ovlivňuje hustota dopravy, výskyt chodců a rychlost jedoucích vozidel. Mezi faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování chodců, zda vstoupit nebo nevstoupit na přechod, patří: rychlost jedoucích vozidel, vzálenost vozidla od přechodu, hustota dopravy, zda se auta přibližují jen z jedné nebo z obou stran, možný signál ze strany řidiče (např. oční kontakt, pokynutí rukou nebo zablikání) a přítomnost nebo nepřítomnost dalších chodců. Naopak na rozhodování řidičů, zda dát chodci přednost, mají vliv následující okolnosti: rychlost, hustota dopravy, počet chodců, kteří chtějí přejít a jejich případná ne/soustředěnost. Riziko vzniku konfliktní situace narůstá s tím, jak se zvyšuje rychlost jízdy a hustota provozu, stejně jako míra pozornosti, kterou přecházející chodec věnuje jiným záležitostem než dopravní situaci. Tato práce definuje rizikové faktory v chování řidičů i chodců a má tak přispět k lepšímu pochopení potřeb a požadavků druhé zmíněné skupiny právě v souvislosti s bezpečností dopravního provozu.

  • Czech name

    Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce

  • Czech description

    Cílem této práce je popsat komunikaci mezi chodcem a řidičem a související rozhodovací strategie na přechodech pro chodce ve městech, a to takových, které jsou sice označené, nikoli však světelnou signalizací. Pro práci byl zvolen kombinovaný metodologický přístup sestávající z několika hlavních oblastí: zkoumání potřeb chodců a řidičů a jejich chování v konfliktních situacích, přímé pozorování v terénu, analýza kamerových záznamů, měření rychlosti, měření hustoty provozu a výskytu chodců a analýza krátkých rozhovorů s chodci na místech zkoumání. Z šetření vyplývá, že velká část chodců (60 %) považuje užívání značených přechodů pro chodce za relativně bezpečné. Dále lze obecně říct, že nejvýznamněji chování chodců a řidičů na přechodech ovlivňuje hustota dopravy, výskyt chodců a rychlost jedoucích vozidel. Mezi faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování chodců, zda vstoupit nebo nevstoupit na přechod, patří: rychlost jedoucích vozidel, vzálenost vozidla od přechodu, hustota dopravy, zda se auta přibližují jen z jedné nebo z obou stran, možný signál ze strany řidiče (např. oční kontakt, pokynutí rukou nebo zablikání) a přítomnost nebo nepřítomnost dalších chodců. Naopak na rozhodování řidičů, zda dát chodci přednost, mají vliv následující okolnosti: rychlost, hustota dopravy, počet chodců, kteří chtějí přejít a jejich případná ne/soustředěnost. Riziko vzniku konfliktní situace narůstá s tím, jak se zvyšuje rychlost jízdy a hustota provozu, stejně jako míra pozornosti, kterou přecházející chodec věnuje jiným záležitostem než dopravní situaci. Tato práce definuje rizikové faktory v chování řidičů i chodců a má tak přispět k lepšímu pochopení potřeb a požadavků druhé zmíněné skupiny právě v souvislosti s bezpečností dopravního provozu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Dopravní inženýrství

  • ISSN

    1801-8890

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    11

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    5

  • Pages from-to

    38-42

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database