Pedestrian-driver communication and decision strategies at marked crossings
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581400" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581400 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce
Original language description
Cílem této práce je popsat komunikaci mezi chodcem a řidičem a související rozhodovací strategie na přechodech pro chodce ve městech, a to takových, které jsou sice označené, nikoli však světelnou signalizací. Pro práci byl zvolen kombinovaný metodologický přístup sestávající z několika hlavních oblastí: zkoumání potřeb chodců a řidičů a jejich chování v konfliktních situacích, přímé pozorování v terénu, analýza kamerových záznamů, měření rychlosti, měření hustoty provozu a výskytu chodců a analýza krátkých rozhovorů s chodci na místech zkoumání. Z šetření vyplývá, že velká část chodců (60 %) považuje užívání značených přechodů pro chodce za relativně bezpečné. Dále lze obecně říct, že nejvýznamněji chování chodců a řidičů na přechodech ovlivňuje hustota dopravy, výskyt chodců a rychlost jedoucích vozidel. Mezi faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování chodců, zda vstoupit nebo nevstoupit na přechod, patří: rychlost jedoucích vozidel, vzálenost vozidla od přechodu, hustota dopravy, zda se auta přibližují jen z jedné nebo z obou stran, možný signál ze strany řidiče (např. oční kontakt, pokynutí rukou nebo zablikání) a přítomnost nebo nepřítomnost dalších chodců. Naopak na rozhodování řidičů, zda dát chodci přednost, mají vliv následující okolnosti: rychlost, hustota dopravy, počet chodců, kteří chtějí přejít a jejich případná ne/soustředěnost. Riziko vzniku konfliktní situace narůstá s tím, jak se zvyšuje rychlost jízdy a hustota provozu, stejně jako míra pozornosti, kterou přecházející chodec věnuje jiným záležitostem než dopravní situaci. Tato práce definuje rizikové faktory v chování řidičů i chodců a má tak přispět k lepšímu pochopení potřeb a požadavků druhé zmíněné skupiny právě v souvislosti s bezpečností dopravního provozu.
Czech name
Komunikace a chování chodců a řidičů při vzájemné interakci na přechodech pro chodce
Czech description
Cílem této práce je popsat komunikaci mezi chodcem a řidičem a související rozhodovací strategie na přechodech pro chodce ve městech, a to takových, které jsou sice označené, nikoli však světelnou signalizací. Pro práci byl zvolen kombinovaný metodologický přístup sestávající z několika hlavních oblastí: zkoumání potřeb chodců a řidičů a jejich chování v konfliktních situacích, přímé pozorování v terénu, analýza kamerových záznamů, měření rychlosti, měření hustoty provozu a výskytu chodců a analýza krátkých rozhovorů s chodci na místech zkoumání. Z šetření vyplývá, že velká část chodců (60 %) považuje užívání značených přechodů pro chodce za relativně bezpečné. Dále lze obecně říct, že nejvýznamněji chování chodců a řidičů na přechodech ovlivňuje hustota dopravy, výskyt chodců a rychlost jedoucích vozidel. Mezi faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování chodců, zda vstoupit nebo nevstoupit na přechod, patří: rychlost jedoucích vozidel, vzálenost vozidla od přechodu, hustota dopravy, zda se auta přibližují jen z jedné nebo z obou stran, možný signál ze strany řidiče (např. oční kontakt, pokynutí rukou nebo zablikání) a přítomnost nebo nepřítomnost dalších chodců. Naopak na rozhodování řidičů, zda dát chodci přednost, mají vliv následující okolnosti: rychlost, hustota dopravy, počet chodců, kteří chtějí přejít a jejich případná ne/soustředěnost. Riziko vzniku konfliktní situace narůstá s tím, jak se zvyšuje rychlost jízdy a hustota provozu, stejně jako míra pozornosti, kterou přecházející chodec věnuje jiným záležitostem než dopravní situaci. Tato práce definuje rizikové faktory v chování řidičů i chodců a má tak přispět k lepšímu pochopení potřeb a požadavků druhé zmíněné skupiny právě v souvislosti s bezpečností dopravního provozu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dopravní inženýrství
ISSN
1801-8890
e-ISSN
—
Volume of the periodical
11
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
38-42
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—