All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Cognitive approach to lexical meaning and its use in text comprehension

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585928" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585928 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu

  • Original language description

    Cílem příspěvku je představit kognitivní přístup ke slovní zásobě a jeho možnosti při rozvíjení textové kompetence dětí. Na rozdíl od strukturního pojetí, které zdůrazňuje denotační složky slovního významu, kognitivisté akcentují složky konotační. Ty jsou klíčové pro porozumění a produkci textu. Kognitivní aspekty slovního významu se uplatňuji v běžné komunikaci, v uměleckých a publicistických textech, jsou na nich založena různá klišé a frazeologie. Text na konkrétních příkladech ukazuje, jak identifikace konotací, které u dětí evokují konkrétní slova, umožňuje odhalit dětský obraz světa, jejich postoje a hodnoty. Tato zjištění lze následně aplikovat na oblast porozumění textu.

  • Czech name

    Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu

  • Czech description

    Cílem příspěvku je představit kognitivní přístup ke slovní zásobě a jeho možnosti při rozvíjení textové kompetence dětí. Na rozdíl od strukturního pojetí, které zdůrazňuje denotační složky slovního významu, kognitivisté akcentují složky konotační. Ty jsou klíčové pro porozumění a produkci textu. Kognitivní aspekty slovního významu se uplatňuji v běžné komunikaci, v uměleckých a publicistických textech, jsou na nich založena různá klišé a frazeologie. Text na konkrétních příkladech ukazuje, jak identifikace konotací, které u dětí evokují konkrétní slova, umožňuje odhalit dětský obraz světa, jejich postoje a hodnoty. Tato zjištění lze následně aplikovat na oblast porozumění textu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50103 - Cognitive sciences

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    O dieťati, jazyku, literatúre

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    5

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    10-20

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database