All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

So It May Be Clear That Our Nation Is Pre-Eminent over Others in Its Greatness: Similar Form, Similar Content, Similar Intention in the Pursuit of the Exceptional by 19th-Century Nations

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585963" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585963 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ať jasné je, že národ náš nad jiné svojí velikostí vyniká. Podobná forma, podobný obsah,podobný záměr v honbě za výjimečností národů 19. století.

  • Original language description

    V rámci své disertační práce se zabývám aspekty umění 19. století, přesněji období historismu, které vedly k formování utváření obrazu národní identity. Jak již plyne z názvu mé dizertace, věnuji se předně fenoménu užívání prvních archeologických nálezů, jako prostředku k vytváření dokonalého historického obrazu v 19. století. Jako součásti bádání si všímám, kteří umělci za zabývali přesným přepisem archeologických artefaktů, jak podrobně se zabývali přesným přepisem historických reálií do svých děl, jaké výtvarné prostředky a formy užívali, z jakých zdrojů a reálií vycházeli. V neposlední řadě, jaký byl ohlas dobového publika na formu i obsah prezentace umělecké ideje. Jaký je, po obsahové stránce, přesah zažitých, často uměle vytvořených ideálů i kulturních-historických nepřesností po ose historie umění. V průběhu 19. století, kdy se napříč Evropou šířila silná vlna nacionalismu, se prohloubil zájem o dávné národní dějiny a to nejen mezi erudovanou vědeckou společností ale i mezi lidovějšími vrstvami uměleckého publika. Sami vědci, nejprve literáti, později i širší veřejnost volala po větším zájmu o dávnou historii jednotlivých národů, jak je patrno z dobové lieratury. Reakcí na tyto tendence bylo zakládání nejen vědeckých, např. etnografických a archeologických sbírek. Jednotlivé národně či snad lépe národovecky zaměřené spolky se dovolávaly větší a velkolepější prezentace heroických momentů. Z obecného zájmu o dobu mytickou, předdějinnou vzešel i fenomén podrobného studia právě prvních archeologických sbírek ze strany výtvarných umělců. Ti začali precizně studovat tehdy nově prezentované historické artefakty a prameny, které následně, někdy precizně, jindy volně, vkládali do rukou mytických reků i historických postav. V rámci svého zamýšleného konferenčního příspěvku bych se ráda věnovala komparaci obsahu i formy u jednostlivých umělců, zabývajících se po obsahové stránce, právě problematikou budování národní identity na základě historických reálií. Ráda bych porovnala prostředky užité k výstavbě jejich ideje a to jak po obsahové stráce, tak i stránce formální. Stěžejním bodem prezentace je plánovaná komparace umělců z frankofonních oblastí, tak zejména z oblastí germánského jazykového teritoria, v porovnání s umělci našimi, zabývajícími se dějinami slovanů. Výsledkem by mělo být vynesení otázek, do jaké míry se liší či přibližuje umění, které tvoří pod stejnou obsahovou idejou, téměř stejnými formálními prostředky, sleduje podobné cíle ovšem snaží se zároveň akcentovat svoji odlišnost od ostaních národů, ze kterých však často čerpá inspiraci.

  • Czech name

    Ať jasné je, že národ náš nad jiné svojí velikostí vyniká. Podobná forma, podobný obsah,podobný záměr v honbě za výjimečností národů 19. století.

  • Czech description

    V rámci své disertační práce se zabývám aspekty umění 19. století, přesněji období historismu, které vedly k formování utváření obrazu národní identity. Jak již plyne z názvu mé dizertace, věnuji se předně fenoménu užívání prvních archeologických nálezů, jako prostředku k vytváření dokonalého historického obrazu v 19. století. Jako součásti bádání si všímám, kteří umělci za zabývali přesným přepisem archeologických artefaktů, jak podrobně se zabývali přesným přepisem historických reálií do svých děl, jaké výtvarné prostředky a formy užívali, z jakých zdrojů a reálií vycházeli. V neposlední řadě, jaký byl ohlas dobového publika na formu i obsah prezentace umělecké ideje. Jaký je, po obsahové stránce, přesah zažitých, často uměle vytvořených ideálů i kulturních-historických nepřesností po ose historie umění. V průběhu 19. století, kdy se napříč Evropou šířila silná vlna nacionalismu, se prohloubil zájem o dávné národní dějiny a to nejen mezi erudovanou vědeckou společností ale i mezi lidovějšími vrstvami uměleckého publika. Sami vědci, nejprve literáti, později i širší veřejnost volala po větším zájmu o dávnou historii jednotlivých národů, jak je patrno z dobové lieratury. Reakcí na tyto tendence bylo zakládání nejen vědeckých, např. etnografických a archeologických sbírek. Jednotlivé národně či snad lépe národovecky zaměřené spolky se dovolávaly větší a velkolepější prezentace heroických momentů. Z obecného zájmu o dobu mytickou, předdějinnou vzešel i fenomén podrobného studia právě prvních archeologických sbírek ze strany výtvarných umělců. Ti začali precizně studovat tehdy nově prezentované historické artefakty a prameny, které následně, někdy precizně, jindy volně, vkládali do rukou mytických reků i historických postav. V rámci svého zamýšleného konferenčního příspěvku bych se ráda věnovala komparaci obsahu i formy u jednostlivých umělců, zabývajících se po obsahové stránce, právě problematikou budování národní identity na základě historických reálií. Ráda bych porovnala prostředky užité k výstavbě jejich ideje a to jak po obsahové stráce, tak i stránce formální. Stěžejním bodem prezentace je plánovaná komparace umělců z frankofonních oblastí, tak zejména z oblastí germánského jazykového teritoria, v porovnání s umělci našimi, zabývajícími se dějinami slovanů. Výsledkem by mělo být vynesení otázek, do jaké míry se liší či přibližuje umění, které tvoří pod stejnou obsahovou idejou, téměř stejnými formálními prostředky, sleduje podobné cíle ovšem snaží se zároveň akcentovat svoji odlišnost od ostaních národů, ze kterých však často čerpá inspiraci.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Obsah – Forma. Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů

  • ISBN

    978-80-87922-10-1

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    344-352

  • Publisher name

    Katolická teologická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Katolická teologická fakulta

  • Event date

    Mar 23, 2017

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article