Polarized politics? The Influence of election campaigning on party system polarization in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586381 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >10.5507/ff.17.24452098</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.
Original language description
Monografie se soustředí na zodpovězení otázky, zda může charakter volebních kampaní (s důrazem na zostřování ideologického souboje, negativní útoky, personalizaci, konfliktní rámování událostí, konfrontační rétoriku lídrů a politiků, utvrzování stranických postojů voličů) přispívat ke zvyšování stranické polarizace. Kniha je strukturována do tří kapitol, v nichž autorka sleduje tři hlavní cíle. Za prvé je to zpřehlednění teoretických a konceptuálních východisek spojených s fenoménem polarizace. Autorka v rámci první kapitoly také identifikuje a podrobně vysvětluje vhodné operacionalizace konceptu, které následně používá pro vlastní výzkum vývoje stranické polarizace v České republice. Ve druhé kapitole je nastíněn vývoj ideologické polarizace české společnosti a autorka zodpovídá otázku, jak byla česká politika od roku 1995 do roku 2016 polarizovaná ve smyslu nejvýznamnější levo-pravé dimenze. Na základě dat o levo-pravé sebeidentifikaci voličů zkoumala vývoj a proměny stranické polarizace v čase. Data o polarizaci voličů na ose levice-pravice byla následně využita pro výpočet Daltonova indexu ideologické polarizace stranického systému. Druhá část kapitoly se zaměřila na zkoumání polarizace stranických elit. Zde s využitím získaných dat byla analyzována polarizace českých stranických elit před sněmovními volbami v roce 2013. Poslední třetí kapitola publikace je cele věnována vlivu volebních kampaní na stranickou polarizaci. V této části byla provedena rozsáhlá analýza dat s využitím statistických modelů s cílem testovat hypotézu týkající se vlivu volebních kampaní na nárůst stranické polarizace. V knize se podařilo prokázat, že období volebních kampaní je z perspektivy českých voličů vnímáno jako období zostřených ideových střetů mezi politickými stranami a volební kampaně mohou přispívat ke krátkodobému nárůstu stranické polarizace. Na dlouhodobých datech se v českém kontextu potvrdily teoretické předpoklady, že volební kampaně svým charakterem a průběhem mají schopnost zvyšovat subjektivní ideologickou vzdálenost mezi voliči, umocňují vnímání ideologických konfliktů a zvyšují tedy celkovou stranickou polarizaci.
Czech name
Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.
Czech description
Monografie se soustředí na zodpovězení otázky, zda může charakter volebních kampaní (s důrazem na zostřování ideologického souboje, negativní útoky, personalizaci, konfliktní rámování událostí, konfrontační rétoriku lídrů a politiků, utvrzování stranických postojů voličů) přispívat ke zvyšování stranické polarizace. Kniha je strukturována do tří kapitol, v nichž autorka sleduje tři hlavní cíle. Za prvé je to zpřehlednění teoretických a konceptuálních východisek spojených s fenoménem polarizace. Autorka v rámci první kapitoly také identifikuje a podrobně vysvětluje vhodné operacionalizace konceptu, které následně používá pro vlastní výzkum vývoje stranické polarizace v České republice. Ve druhé kapitole je nastíněn vývoj ideologické polarizace české společnosti a autorka zodpovídá otázku, jak byla česká politika od roku 1995 do roku 2016 polarizovaná ve smyslu nejvýznamnější levo-pravé dimenze. Na základě dat o levo-pravé sebeidentifikaci voličů zkoumala vývoj a proměny stranické polarizace v čase. Data o polarizaci voličů na ose levice-pravice byla následně využita pro výpočet Daltonova indexu ideologické polarizace stranického systému. Druhá část kapitoly se zaměřila na zkoumání polarizace stranických elit. Zde s využitím získaných dat byla analyzována polarizace českých stranických elit před sněmovními volbami v roce 2013. Poslední třetí kapitola publikace je cele věnována vlivu volebních kampaní na stranickou polarizaci. V této části byla provedena rozsáhlá analýza dat s využitím statistických modelů s cílem testovat hypotézu týkající se vlivu volebních kampaní na nárůst stranické polarizace. V knize se podařilo prokázat, že období volebních kampaní je z perspektivy českých voličů vnímáno jako období zostřených ideových střetů mezi politickými stranami a volební kampaně mohou přispívat ke krátkodobému nárůstu stranické polarizace. Na dlouhodobých datech se v českém kontextu potvrdily teoretické předpoklady, že volební kampaně svým charakterem a průběhem mají schopnost zvyšovat subjektivní ideologickou vzdálenost mezi voliči, umocňují vnímání ideologických konfliktů a zvyšují tedy celkovou stranickou polarizaci.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50601 - Political science
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GPP408%2F12%2FP489" target="_blank" >GPP408/12/P489: The influence of election campaigns on partisan polarization in the Czech Republic</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5209-8
Number of pages
125
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—