All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Polarized politics? The Influence of election campaigning on party system polarization in the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586381 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.17.24452098" target="_blank" >10.5507/ff.17.24452098</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.

  • Original language description

    Monografie se soustředí na zodpovězení otázky, zda může charakter volebních kampaní (s důrazem na zostřování ideologického souboje, negativní útoky, personalizaci, konfliktní rámování událostí, konfrontační rétoriku lídrů a politiků, utvrzování stranických postojů voličů) přispívat ke zvyšování stranické polarizace. Kniha je strukturována do tří kapitol, v nichž autorka sleduje tři hlavní cíle. Za prvé je to zpřehlednění teoretických a konceptuálních východisek spojených s fenoménem polarizace. Autorka v rámci první kapitoly také identifikuje a podrobně vysvětluje vhodné operacionalizace konceptu, které následně používá pro vlastní výzkum vývoje stranické polarizace v České republice. Ve druhé kapitole je nastíněn vývoj ideologické polarizace české společnosti a autorka zodpovídá otázku, jak byla česká politika od roku 1995 do roku 2016 polarizovaná ve smyslu nejvýznamnější levo-pravé dimenze. Na základě dat o levo-pravé sebeidentifikaci voličů zkoumala vývoj a proměny stranické polarizace v čase. Data o polarizaci voličů na ose levice-pravice byla následně využita pro výpočet Daltonova indexu ideologické polarizace stranického systému. Druhá část kapitoly se zaměřila na zkoumání polarizace stranických elit. Zde s využitím získaných dat byla analyzována polarizace českých stranických elit před sněmovními volbami v roce 2013. Poslední třetí kapitola publikace je cele věnována vlivu volebních kampaní na stranickou polarizaci. V této části byla provedena rozsáhlá analýza dat s využitím statistických modelů s cílem testovat hypotézu týkající se vlivu volebních kampaní na nárůst stranické polarizace. V knize se podařilo prokázat, že období volebních kampaní je z perspektivy českých voličů vnímáno jako období zostřených ideových střetů mezi politickými stranami a volební kampaně mohou přispívat ke krátkodobému nárůstu stranické polarizace. Na dlouhodobých datech se v českém kontextu potvrdily teoretické předpoklady, že volební kampaně svým charakterem a průběhem mají schopnost zvyšovat subjektivní ideologickou vzdálenost mezi voliči, umocňují vnímání ideologických konfliktů a zvyšují tedy celkovou stranickou polarizaci.

  • Czech name

    Polarizovaná politika? Vliv volebních kampaní na stranickou polarizaci v České republice.

  • Czech description

    Monografie se soustředí na zodpovězení otázky, zda může charakter volebních kampaní (s důrazem na zostřování ideologického souboje, negativní útoky, personalizaci, konfliktní rámování událostí, konfrontační rétoriku lídrů a politiků, utvrzování stranických postojů voličů) přispívat ke zvyšování stranické polarizace. Kniha je strukturována do tří kapitol, v nichž autorka sleduje tři hlavní cíle. Za prvé je to zpřehlednění teoretických a konceptuálních východisek spojených s fenoménem polarizace. Autorka v rámci první kapitoly také identifikuje a podrobně vysvětluje vhodné operacionalizace konceptu, které následně používá pro vlastní výzkum vývoje stranické polarizace v České republice. Ve druhé kapitole je nastíněn vývoj ideologické polarizace české společnosti a autorka zodpovídá otázku, jak byla česká politika od roku 1995 do roku 2016 polarizovaná ve smyslu nejvýznamnější levo-pravé dimenze. Na základě dat o levo-pravé sebeidentifikaci voličů zkoumala vývoj a proměny stranické polarizace v čase. Data o polarizaci voličů na ose levice-pravice byla následně využita pro výpočet Daltonova indexu ideologické polarizace stranického systému. Druhá část kapitoly se zaměřila na zkoumání polarizace stranických elit. Zde s využitím získaných dat byla analyzována polarizace českých stranických elit před sněmovními volbami v roce 2013. Poslední třetí kapitola publikace je cele věnována vlivu volebních kampaní na stranickou polarizaci. V této části byla provedena rozsáhlá analýza dat s využitím statistických modelů s cílem testovat hypotézu týkající se vlivu volebních kampaní na nárůst stranické polarizace. V knize se podařilo prokázat, že období volebních kampaní je z perspektivy českých voličů vnímáno jako období zostřených ideových střetů mezi politickými stranami a volební kampaně mohou přispívat ke krátkodobému nárůstu stranické polarizace. Na dlouhodobých datech se v českém kontextu potvrdily teoretické předpoklady, že volební kampaně svým charakterem a průběhem mají schopnost zvyšovat subjektivní ideologickou vzdálenost mezi voliči, umocňují vnímání ideologických konfliktů a zvyšují tedy celkovou stranickou polarizaci.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50601 - Political science

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GPP408%2F12%2FP489" target="_blank" >GPP408/12/P489: The influence of election campaigns on partisan polarization in the Czech Republic</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-5209-8

  • Number of pages

    125

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book