Framework Education Programmes and the World Religions Paradigm
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73589343" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73589343 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=119491" target="_blank" >http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=119491</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.286" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.286</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rámcové vzdělávací programy a paradigma světových náboženství
Original language description
Studie se zabývá paradigmatem světových náboženství ve výuce o náboženstvích v českém vzdělávání z hlediska religionistiky. Shrnuje kritiku paradigmatu světových náboženství v religionistice. Formování paradigmatu světových náboženství v 19. století je založeno na teologických východiscích, je spjato s kolonialismem, není objektivně vymezitelné, je vysoce abstraktní a ahistorické, vede k esencialistickému a normativnímu chápání náboženství. Analýza obsahu rámcových vzdělávacích programů ukazuje, že pojetí náboženské tematiky je založeno na tomto paradigmatu. V rámcovém programu pro základní školy se uvádí křesťanství, judaismus a islám, s důrazem na první z tradic. Rámcový program pro gymnázia spojuje náboženské tradice s koncepcí civilizačních okruhů. Esencialisticky a vysoce abstraktně pojatá světová náboženství jsou základem civilizačních celků, podobně jako v kritizované koncepci světových civilizací Samuela P. Huntingtona. Uplatnění paradigmatu světových náboženství v kurikulárních dokumentech umožňuje formování paušalizujících, stereotypních představ o náboženských tradicích a identitách.
Czech name
Rámcové vzdělávací programy a paradigma světových náboženství
Czech description
Studie se zabývá paradigmatem světových náboženství ve výuce o náboženstvích v českém vzdělávání z hlediska religionistiky. Shrnuje kritiku paradigmatu světových náboženství v religionistice. Formování paradigmatu světových náboženství v 19. století je založeno na teologických východiscích, je spjato s kolonialismem, není objektivně vymezitelné, je vysoce abstraktní a ahistorické, vede k esencialistickému a normativnímu chápání náboženství. Analýza obsahu rámcových vzdělávacích programů ukazuje, že pojetí náboženské tematiky je založeno na tomto paradigmatu. V rámcovém programu pro základní školy se uvádí křesťanství, judaismus a islám, s důrazem na první z tradic. Rámcový program pro gymnázia spojuje náboženské tradice s koncepcí civilizačních okruhů. Esencialisticky a vysoce abstraktně pojatá světová náboženství jsou základem civilizačních celků, podobně jako v kritizované koncepci světových civilizací Samuela P. Huntingtona. Uplatnění paradigmatu světových náboženství v kurikulárních dokumentech umožňuje formování paušalizujících, stereotypních představ o náboženských tradicích a identitách.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60304 - Religious studies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
51-67
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85059932436