All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Music Video and Its Affective Thinking of History,

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73592654" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73592654 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin

  • Original language description

    Sdíleje obdobnou „postmediální situaci“ se svým filmovým předkem, přesunul se videoklip na prahu nového tisíciletí z televizních obrazovek a rozbujel v prostoru internetových videokanálů, sociálních sítí i galerií, v důsledku čehož se radikálně proměnily jak jeho estetické formy, tak mediální a epistemické praktiky. Ty však zůstavají stranou nepříliš hojné reflexe klipu, která jej většinou chápe ve smyslu popkulturní komodity, případně zkoumá jeho převzaté hudební a filmové struktury. Přestože se v posledních několika letech odborný zájem o digitální estetiku videoklipu i jeho mediální ekologii znatelně zvyšuje, jeho žánrová hybridita a domnělá podřízenost hudebnímu médiu jako by bránily přiznat videoklipu specifické audiovizuální myšlení. Tato studie proto v polemice s dominantním chápáním klipu jako vizuálního doprovodu předem existujího hudebního kusu, zkoumá jeho teoretickou aktivitu, s níž přistupuje k historii, a to nejen ve smyslu dějinných událostí, ale také své vlastní mediality. Na příkladu dvou klipů současné americké popové a hiphopové scény, National Anthem Lany Del Rey (rež. Anthony Mandler, 2012) a Bauuerova Day Ones (rež. Hiro Murai, 2016), které spojuje strategie afektivního reenactmentu, studie ukazuje, že způsob, jakým klip myslí dějiny, spočívá v tvořivé zradě minulosti, odsouvající reprezentaci dějinné události ve prospěch jejího formování současným afektem; zradě, která je vždy již vtělena do suplementární – doprovodné a současně nahrazující – struktury klipu. Zatímco klip National Anthem vzájemně přetváří kennedyovskou éru 60. lét i obamovskou přítomnost 21. století prostřednictvím nostalgické anachronní smyčky, ironický reenactment klipu Day Ones produkuje určitý „efekt nereálného“ na základě rekontextualizace válečného konfliktu 18. století do subkulturní hiphopové reality velkoměsta. Závěr studie pak navrhuje, že tím, co klipu umožňuje myslet dějiny hybridně, je anachronní strategií a současně digitálním prostorem podmíněný postmediální afekt.

  • Czech name

    Videoklip a jeho afektivní myšlení dějin

  • Czech description

    Sdíleje obdobnou „postmediální situaci“ se svým filmovým předkem, přesunul se videoklip na prahu nového tisíciletí z televizních obrazovek a rozbujel v prostoru internetových videokanálů, sociálních sítí i galerií, v důsledku čehož se radikálně proměnily jak jeho estetické formy, tak mediální a epistemické praktiky. Ty však zůstavají stranou nepříliš hojné reflexe klipu, která jej většinou chápe ve smyslu popkulturní komodity, případně zkoumá jeho převzaté hudební a filmové struktury. Přestože se v posledních několika letech odborný zájem o digitální estetiku videoklipu i jeho mediální ekologii znatelně zvyšuje, jeho žánrová hybridita a domnělá podřízenost hudebnímu médiu jako by bránily přiznat videoklipu specifické audiovizuální myšlení. Tato studie proto v polemice s dominantním chápáním klipu jako vizuálního doprovodu předem existujího hudebního kusu, zkoumá jeho teoretickou aktivitu, s níž přistupuje k historii, a to nejen ve smyslu dějinných událostí, ale také své vlastní mediality. Na příkladu dvou klipů současné americké popové a hiphopové scény, National Anthem Lany Del Rey (rež. Anthony Mandler, 2012) a Bauuerova Day Ones (rež. Hiro Murai, 2016), které spojuje strategie afektivního reenactmentu, studie ukazuje, že způsob, jakým klip myslí dějiny, spočívá v tvořivé zradě minulosti, odsouvající reprezentaci dějinné události ve prospěch jejího formování současným afektem; zradě, která je vždy již vtělena do suplementární – doprovodné a současně nahrazující – struktury klipu. Zatímco klip National Anthem vzájemně přetváří kennedyovskou éru 60. lét i obamovskou přítomnost 21. století prostřednictvím nostalgické anachronní smyčky, ironický reenactment klipu Day Ones produkuje určitý „efekt nereálného“ na základě rekontextualizace válečného konfliktu 18. století do subkulturní hiphopové reality velkoměsta. Závěr studie pak navrhuje, že tím, co klipu umožňuje myslet dějiny hybridně, je anachronní strategií a současně digitálním prostorem podmíněný postmediální afekt.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Epistemologie (nových) médií

  • ISBN

    978-80-7331-494-1

  • Number of pages of the result

    45

  • Pages from-to

    71-115

  • Number of pages of the book

    270

  • Publisher name

    Nakladatelství AMU

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter