To the artistic beginnings of the composer and hitmaker Bohuslav Ondráček
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73597941" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73597941 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K uměleckým začátkům skladatele a „hitmakera“ Bohuslava Ondráčka
Original language description
Článek představuje osobnost Bohuslava Ondráčka, jednoho z významných tvůrců specifické podoby české pop music šedesátých let 20. století, kterému domácí hudební věda dosud nevěnovala téměř žádnou pozornost. Na základě původního pramenného výzkumu (zejména archivních dokumentů a rozhovorů s příbuznými Bohuslava Ondráčka) studie přibližuje první fázi skladatelova života a uměleckého zrání, která se váže k jednomu z nejvýznamnějších kulturních fenoménů šedesátých let, totiž divadlům malých forem. V lednu roku 1963 Ondráček nastoupil jako pianista a vedoucí orchestru do pardubického divadla Stop!, kulturní sezonu příštího roku však už strávil v plzeňském Divadle v Alfě. Obě divadelní angažmá ukazovala Ondráčkův sílící zájem o písňovou tvorbu, rostoucí umělecké i hudebně organizační ambice, zároveň skladatelovu schopnost rozvíjet mladé pěvecké talenty. Šlo zejména o Martu Kubišovou a Václava Neckáře, s nimiž Ondráček z plzeňského divadla později zamířil do angažmá v pražském Rokoku. Dalším důležitým okamžikem Ondráčkova působení v mimopražských divadlech malých forem bylo setkání s textařem Janem Schneiderem, s nímž skladatel v druhé polovině šedesátých let napsal řadu kvalitních písní a hitů, které se objevují v českých médiích i dnes.
Czech name
K uměleckým začátkům skladatele a „hitmakera“ Bohuslava Ondráčka
Czech description
Článek představuje osobnost Bohuslava Ondráčka, jednoho z významných tvůrců specifické podoby české pop music šedesátých let 20. století, kterému domácí hudební věda dosud nevěnovala téměř žádnou pozornost. Na základě původního pramenného výzkumu (zejména archivních dokumentů a rozhovorů s příbuznými Bohuslava Ondráčka) studie přibližuje první fázi skladatelova života a uměleckého zrání, která se váže k jednomu z nejvýznamnějších kulturních fenoménů šedesátých let, totiž divadlům malých forem. V lednu roku 1963 Ondráček nastoupil jako pianista a vedoucí orchestru do pardubického divadla Stop!, kulturní sezonu příštího roku však už strávil v plzeňském Divadle v Alfě. Obě divadelní angažmá ukazovala Ondráčkův sílící zájem o písňovou tvorbu, rostoucí umělecké i hudebně organizační ambice, zároveň skladatelovu schopnost rozvíjet mladé pěvecké talenty. Šlo zejména o Martu Kubišovou a Václava Neckáře, s nimiž Ondráček z plzeňského divadla později zamířil do angažmá v pražském Rokoku. Dalším důležitým okamžikem Ondráčkova působení v mimopražských divadlech malých forem bylo setkání s textařem Janem Schneiderem, s nímž skladatel v druhé polovině šedesátých let napsal řadu kvalitních písní a hitů, které se objevují v českých médiích i dnes.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Excentrici, ironici, outsideři ve středoevropské moderní kultuře
ISBN
978-80-7646-000-3
Number of pages of the result
20
Pages from-to
205-224
Number of pages of the book
278
Publisher name
Jihočeské muzeum
Place of publication
České Budějovice
UT code for WoS chapter
—