Agent networks. Agents, dealers and intermediaries as co-authors
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601223" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601223 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333181109" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333181109</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři
Original language description
Do jaké míry byly volby objednavatele při výběru tvůrce či koupi již hotového díla vědomé a záměrné, či nakolik byly dány spíše vnějšími faktory a jinými motivacemi jako především disponibilitou umělců, jejich finančními požadavky, přítomností v místě či okolí a dalšími externími činiteli? Nakolik se jednotliví objednavatelé vyznali v umění a umělecké situaci? Co ovlivňovalo jejich výběr volby a rozhodnutí něco koupit či někoho zaměstnat? Sledovali novinky a módní trendy v umělecké sféře? Uvědomovali si kvalitu, invenci a schopnosti svých umělců? Jak se proměňoval jejich vkus v průběhu episkopátu? Na tyto a podobné otázky nebude nikdy možné přinést jednoznačné odpovědi a vyvodit z nich jasné obecnější závěry týkající se mecenátu a sběratelství. Vždy je nezbytné zkoumat konkrétní případ každého díla, každého tvůrce a jeho objednavatele. V lepším porozumění vztahu v trojúhelníku dílo – tvůrce – objednavatel nám však může napomoci studium patronových agentských sítí a jejich rozsahu. Umělečtí a diplomatičtí agenti, obchodníci a rozliční zprostředkovatelé nebývali jen pouhými pasivními vykonavateli uměleckých a sběratelských intencí svého patrona, ale mnohdy se sami podíleli na podobě a charakteru jeho uměleckých a mecenášských aktivit. Oddělit od sebe vliv patrona, tvůrce a agenta na objednávku či koupi konkrétního uměleckého díla není dost dobře většinou možné, neboť se jedná o spojené nádoby. Studium korespondence agentů či zprostředkovatelů může především napomoci blíže poznat objednavatele, jeho vztah k uměleckým předmětům a tvůrcům, rozlišit, nakolik bylo sběratelství a mecenášství u toho kterého objednavatele spíše jen nástrojem reprezentace podle dobových zvyklostí, či se jednalo o niternou potřebu poučeně sbírat a objednávat. V neposlední řadě nám tato metoda může pomoci najít při interpretaci vyváženější vztah mezi působením objednavatele a vlivem jiných subjektů na vznik díla či sbírky. Na síti agentů a jiných společenských kontaktech závisely mecenášské a sběratelské schopnosti toho kterého objednavatele. Domnívám se, že agenty a agentské sítě je tudíž zapotřebí vnímat u starého umění, ale nejenom, jako určité „spoluautory“ umělecké scény.
Czech name
Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři
Czech description
Do jaké míry byly volby objednavatele při výběru tvůrce či koupi již hotového díla vědomé a záměrné, či nakolik byly dány spíše vnějšími faktory a jinými motivacemi jako především disponibilitou umělců, jejich finančními požadavky, přítomností v místě či okolí a dalšími externími činiteli? Nakolik se jednotliví objednavatelé vyznali v umění a umělecké situaci? Co ovlivňovalo jejich výběr volby a rozhodnutí něco koupit či někoho zaměstnat? Sledovali novinky a módní trendy v umělecké sféře? Uvědomovali si kvalitu, invenci a schopnosti svých umělců? Jak se proměňoval jejich vkus v průběhu episkopátu? Na tyto a podobné otázky nebude nikdy možné přinést jednoznačné odpovědi a vyvodit z nich jasné obecnější závěry týkající se mecenátu a sběratelství. Vždy je nezbytné zkoumat konkrétní případ každého díla, každého tvůrce a jeho objednavatele. V lepším porozumění vztahu v trojúhelníku dílo – tvůrce – objednavatel nám však může napomoci studium patronových agentských sítí a jejich rozsahu. Umělečtí a diplomatičtí agenti, obchodníci a rozliční zprostředkovatelé nebývali jen pouhými pasivními vykonavateli uměleckých a sběratelských intencí svého patrona, ale mnohdy se sami podíleli na podobě a charakteru jeho uměleckých a mecenášských aktivit. Oddělit od sebe vliv patrona, tvůrce a agenta na objednávku či koupi konkrétního uměleckého díla není dost dobře většinou možné, neboť se jedná o spojené nádoby. Studium korespondence agentů či zprostředkovatelů může především napomoci blíže poznat objednavatele, jeho vztah k uměleckým předmětům a tvůrcům, rozlišit, nakolik bylo sběratelství a mecenášství u toho kterého objednavatele spíše jen nástrojem reprezentace podle dobových zvyklostí, či se jednalo o niternou potřebu poučeně sbírat a objednávat. V neposlední řadě nám tato metoda může pomoci najít při interpretaci vyváženější vztah mezi působením objednavatele a vlivem jiných subjektů na vznik díla či sbírky. Na síti agentů a jiných společenských kontaktech závisely mecenášské a sběratelské schopnosti toho kterého objednavatele. Domnívám se, že agenty a agentské sítě je tudíž zapotřebí vnímat u starého umění, ale nejenom, jako určité „spoluautory“ umělecké scény.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“
ISBN
978-80-88283-35-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
149-154
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Sep 20, 2018
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—