All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Agent networks. Agents, dealers and intermediaries as co-authors

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601223" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601223 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333181109" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333181109</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři

  • Original language description

    Do jaké míry byly volby objednavatele při výběru tvůrce či koupi již hotového díla vědomé a záměrné, či nakolik byly dány spíše vnějšími faktory a jinými motivacemi jako především disponibilitou umělců, jejich finančními požadavky, přítomností v místě či okolí a dalšími externími činiteli? Nakolik se jednotliví objednavatelé vyznali v umění a umělecké situaci? Co ovlivňovalo jejich výběr volby a rozhodnutí něco koupit či někoho zaměstnat? Sledovali novinky a módní trendy v umělecké sféře? Uvědomovali si kvalitu, invenci a schopnosti svých umělců? Jak se proměňoval jejich vkus v průběhu episkopátu? Na tyto a podobné otázky nebude nikdy možné přinést jednoznačné odpovědi a vyvodit z nich jasné obecnější závěry týkající se mecenátu a sběratelství. Vždy je nezbytné zkoumat konkrétní případ každého díla, každého tvůrce a jeho objednavatele. V lepším porozumění vztahu v trojúhelníku dílo – tvůrce – objednavatel nám však může napomoci studium patronových agentských sítí a jejich rozsahu. Umělečtí a diplomatičtí agenti, obchodníci a rozliční zprostředkovatelé nebývali jen pouhými pasivními vykonavateli uměleckých a sběratelských intencí svého patrona, ale mnohdy se sami podíleli na podobě a charakteru jeho uměleckých a mecenášských aktivit. Oddělit od sebe vliv patrona, tvůrce a agenta na objednávku či koupi konkrétního uměleckého díla není dost dobře většinou možné, neboť se jedná o spojené nádoby. Studium korespondence agentů či zprostředkovatelů může především napomoci blíže poznat objednavatele, jeho vztah k uměleckým předmětům a tvůrcům, rozlišit, nakolik bylo sběratelství a mecenášství u toho kterého objednavatele spíše jen nástrojem reprezentace podle dobových zvyklostí, či se jednalo o niternou potřebu poučeně sbírat a objednávat. V neposlední řadě nám tato metoda může pomoci najít při interpretaci vyváženější vztah mezi působením objednavatele a vlivem jiných subjektů na vznik díla či sbírky. Na síti agentů a jiných společenských kontaktech závisely mecenášské a sběratelské schopnosti toho kterého objednavatele. Domnívám se, že agenty a agentské sítě je tudíž zapotřebí vnímat u starého umění, ale nejenom, jako určité „spoluautory“ umělecké scény.

  • Czech name

    Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři

  • Czech description

    Do jaké míry byly volby objednavatele při výběru tvůrce či koupi již hotového díla vědomé a záměrné, či nakolik byly dány spíše vnějšími faktory a jinými motivacemi jako především disponibilitou umělců, jejich finančními požadavky, přítomností v místě či okolí a dalšími externími činiteli? Nakolik se jednotliví objednavatelé vyznali v umění a umělecké situaci? Co ovlivňovalo jejich výběr volby a rozhodnutí něco koupit či někoho zaměstnat? Sledovali novinky a módní trendy v umělecké sféře? Uvědomovali si kvalitu, invenci a schopnosti svých umělců? Jak se proměňoval jejich vkus v průběhu episkopátu? Na tyto a podobné otázky nebude nikdy možné přinést jednoznačné odpovědi a vyvodit z nich jasné obecnější závěry týkající se mecenátu a sběratelství. Vždy je nezbytné zkoumat konkrétní případ každého díla, každého tvůrce a jeho objednavatele. V lepším porozumění vztahu v trojúhelníku dílo – tvůrce – objednavatel nám však může napomoci studium patronových agentských sítí a jejich rozsahu. Umělečtí a diplomatičtí agenti, obchodníci a rozliční zprostředkovatelé nebývali jen pouhými pasivními vykonavateli uměleckých a sběratelských intencí svého patrona, ale mnohdy se sami podíleli na podobě a charakteru jeho uměleckých a mecenášských aktivit. Oddělit od sebe vliv patrona, tvůrce a agenta na objednávku či koupi konkrétního uměleckého díla není dost dobře většinou možné, neboť se jedná o spojené nádoby. Studium korespondence agentů či zprostředkovatelů může především napomoci blíže poznat objednavatele, jeho vztah k uměleckým předmětům a tvůrcům, rozlišit, nakolik bylo sběratelství a mecenášství u toho kterého objednavatele spíše jen nástrojem reprezentace podle dobových zvyklostí, či se jednalo o niternou potřebu poučeně sbírat a objednávat. V neposlední řadě nám tato metoda může pomoci najít při interpretaci vyváženější vztah mezi působením objednavatele a vlivem jiných subjektů na vznik díla či sbírky. Na síti agentů a jiných společenských kontaktech závisely mecenášské a sběratelské schopnosti toho kterého objednavatele. Domnívám se, že agenty a agentské sítě je tudíž zapotřebí vnímat u starého umění, ale nejenom, jako určité „spoluautory“ umělecké scény.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“

  • ISBN

    978-80-88283-35-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

    149-154

  • Publisher name

    Artefactum

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Sep 20, 2018

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article