Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník and wall painting in Bohemia after the Thirty Years War
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73602401" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73602401 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333182287" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333182287</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník a nástěnné malířství v Čechách po třicetileté válce
Original language description
O malíři Giovannim Vanettim (nar. 1621 Arogno) se dosud vědělo, že pracoval v první polovině padesátých let 17. století v zámku v Náchodě pro Ottavia Piccolominiho (1599–1656) a následně dekoroval svými malbami klášterní kostel cisterciáků v Neuzelle v Dolní Lužici. Jinak se jednalo v podstatě o neznámého malíře skromného talentu, u něhož se podle předpokladu naučil Fabián Václav Harovník (1635–1683) technice nástěnné malby. Předkládaný článek přináší nová zjištění o původu Giovanniho Vanettiho, který pocházel z Arogna v dnešním Ticinu, jeho známých realizacích v Náchodě, Neuzelle a v Muskau u Chotěbuze. Věnuje se Vanettiho stylovým východiskům v díle Piera Francesca Mazzucchelliho zv. il Morazzone (1573–1626) a dalších lombardských a ticinských malířů první poloviny 17. století. Zejména se však článek soustředí na interpretaci Giovanniho Vanettiho v kontextu umělecké migrace mistrů od lombardsko-ticinských jezer, zejména obyvatel obce Arogno. Vanetti totiž působil ve střední Evropě společně se svým bratrem štukatérem Giuliem (1626–1688) a zejména pak štukatérem Giovanni Bartolomeou Comettou (asi 1620–1687). Všichni tři arognští vrstevníci se pohybovali v Čechách a obecněji ve střední Evropě v blízkosti dalších umělců a uměleckých řemeslníků z Arogna, kteří pracovali často napojeni na zakázky architekta Carla Luraga (1615–1684) z nedaleké obce Pellio Superiore z Val d’Intelvi. V neposlední řadě se pak článek pokouší nově interpretovat situaci v oblasti malířství v Čechách v padesátých a šedesátých letech 17. století a nabídnout vysvětlení Vanettiho vztahu k českému malíři Fabiánu Václavu Harovníkovi, jeho zapojení do skupiny Luragových spolupracovníků a angažování Harovníka jako malíře ze strany předních šlechticů v Čechách ve velkolepých a nově budovaných rezidencích.
Czech name
Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník a nástěnné malířství v Čechách po třicetileté válce
Czech description
O malíři Giovannim Vanettim (nar. 1621 Arogno) se dosud vědělo, že pracoval v první polovině padesátých let 17. století v zámku v Náchodě pro Ottavia Piccolominiho (1599–1656) a následně dekoroval svými malbami klášterní kostel cisterciáků v Neuzelle v Dolní Lužici. Jinak se jednalo v podstatě o neznámého malíře skromného talentu, u něhož se podle předpokladu naučil Fabián Václav Harovník (1635–1683) technice nástěnné malby. Předkládaný článek přináší nová zjištění o původu Giovanniho Vanettiho, který pocházel z Arogna v dnešním Ticinu, jeho známých realizacích v Náchodě, Neuzelle a v Muskau u Chotěbuze. Věnuje se Vanettiho stylovým východiskům v díle Piera Francesca Mazzucchelliho zv. il Morazzone (1573–1626) a dalších lombardských a ticinských malířů první poloviny 17. století. Zejména se však článek soustředí na interpretaci Giovanniho Vanettiho v kontextu umělecké migrace mistrů od lombardsko-ticinských jezer, zejména obyvatel obce Arogno. Vanetti totiž působil ve střední Evropě společně se svým bratrem štukatérem Giuliem (1626–1688) a zejména pak štukatérem Giovanni Bartolomeou Comettou (asi 1620–1687). Všichni tři arognští vrstevníci se pohybovali v Čechách a obecněji ve střední Evropě v blízkosti dalších umělců a uměleckých řemeslníků z Arogna, kteří pracovali často napojeni na zakázky architekta Carla Luraga (1615–1684) z nedaleké obce Pellio Superiore z Val d’Intelvi. V neposlední řadě se pak článek pokouší nově interpretovat situaci v oblasti malířství v Čechách v padesátých a šedesátých letech 17. století a nabídnout vysvětlení Vanettiho vztahu k českému malíři Fabiánu Václavu Harovníkovi, jeho zapojení do skupiny Luragových spolupracovníků a angažování Harovníka jako malíře ze strany předních šlechticů v Čechách ve velkolepých a nově budovaných rezidencích.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF17_048%2F0007378" target="_blank" >EF17_048/0007378: Arteca: Advanced physical-chemical methods of research and protection of cultural and artistic heritage.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Umeni-Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2020
Issue of the periodical within the volume
58
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
26-40, 115
UT code for WoS article
000631555300003
EID of the result in the Scopus database
999