Hermann Bahr’s concept of Impressionism and its variants on examples of moravian german literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73604806" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73604806 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333184692" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333184692</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Impresionismus v pojetí Hermanna Bahra a jeho varianty na příkladech moravské německé literatury
Original language description
Kapitola prezentuje, jak rozdílná byla pojetí literárního impresionismu rakouskou literární kritikou a moravskými německými autory, kteří jeho postupy uplatňovali ve svých dílech. Pojem literárního impresionismu není v rámci německojazyčné literatury dodnes vyjasněn, je často směšován s dalšími dobovými trendy estetické moderny nebo dokonce užíván jako synonymum samotné moderny a jeho definice proto zůstává sporná. Největším propagátorem literárního impresionismu v německy mluvících zemích byl zajisté rakouský literární kritik Hermann Bahr. Cílem studie je jednak ukázat, jak Bahr impresionismus chápe (zvláště ve vztahu k filozofii moravského německého fyzika Ernsta Macha), jak se pojetí impresionismu v Bahrových esejích vyvíjí v průběhu času a jak Bahr své teoretické myšlenky uplatňuje ve vlastních literárních textech. Dále je na příkladu dvou německých moravských autorů - Eugena Schicka a Jakoba Julia Davida - ukázáno, že současně s Bahrem existují v rámci širšího okruhu rakouské moderní literatury i další pojetí impresionismu, která se od Bahrovy koncepce značně liší.
Czech name
Impresionismus v pojetí Hermanna Bahra a jeho varianty na příkladech moravské německé literatury
Czech description
Kapitola prezentuje, jak rozdílná byla pojetí literárního impresionismu rakouskou literární kritikou a moravskými německými autory, kteří jeho postupy uplatňovali ve svých dílech. Pojem literárního impresionismu není v rámci německojazyčné literatury dodnes vyjasněn, je často směšován s dalšími dobovými trendy estetické moderny nebo dokonce užíván jako synonymum samotné moderny a jeho definice proto zůstává sporná. Největším propagátorem literárního impresionismu v německy mluvících zemích byl zajisté rakouský literární kritik Hermann Bahr. Cílem studie je jednak ukázat, jak Bahr impresionismus chápe (zvláště ve vztahu k filozofii moravského německého fyzika Ernsta Macha), jak se pojetí impresionismu v Bahrových esejích vyvíjí v průběhu času a jak Bahr své teoretické myšlenky uplatňuje ve vlastních literárních textech. Dále je na příkladu dvou německých moravských autorů - Eugena Schicka a Jakoba Julia Davida - ukázáno, že současně s Bahrem existují v rámci širšího okruhu rakouské moderní literatury i další pojetí impresionismu, která se od Bahrovy koncepce značně liší.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60206 - Specific literatures
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Impresionismus v české kultuře 1880-1920
ISBN
978-80-88278-45-0
Number of pages of the result
11
Pages from-to
155-165
Number of pages of the book
197
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—