All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Head of Christ from the Destroyed Stone Pieta from Hradec Králové — Late Beautiful Style

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73605513" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73605513 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=a0c28272-161c-43c3-b00f-c13982c3ec59%40pdc-v-sessmgr03" target="_blank" >https://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=a0c28272-161c-43c3-b00f-c13982c3ec59%40pdc-v-sessmgr03</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové — pozdní krásný sloh

  • Original language description

    Kamenná hlava Krista ve sbírkách Východočeského muzea v Hradci Králové, je vše, co zbylo z velké, ikonoklasty zničené Piety v krásného slohu (hypotetická výška asi 110 cm). Hlava byla často vystavována v zahraničí a byla dlouhodobě zapůjčena také do expozice českého středověkého umění v Národní galerii v Praze. Donedávna byl vystaven jako hlavní exponát předčasně uzavřené výstavy „Mezi českými korunovačními klenoty: gotické a raně renesanční umění východních Čech“ (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Interpretace díla se dotýká několika klíčových otázek českého krásného stylu. Fragment z Hradce Králové objevil pro české dějiny umění Ivo Kořán, který objev sdělil Albertovi Kutalovi, který dílo v roce 1951 jako první publikoval. Zařadil jej do skupiny klasických krásných piet z Jihlavy, Magdeburgu a Admontu (Admont I). Autor této stati se od dosavadního výzkumného diskurzu odlišuje tím, že nesouhlasí se stylistickou klasifikací a datováním fragmentu. Vedlo ho k tomu přesnější pozorování samotného fragmentu. Je třeba poznamenat, že vlasy na pravé straně Kristovy hlavy působí extrémně neuspořádaně. Slabší pramen vlasů spadající přes spánek napodobuje pouze rytou kresbu, zatímco vousy na druhé straně jsou skutečně jen naznačeny. Tato „nedbalost“ neodpovídá přesnému provedení madon a piet klasické fáze krásného slohu v Čechách. Pieta, ke které hlava patřila, jednoznačně vznikla až později, kdy přestala být aktuální sochařská dokonalost českého krásného slohu. Hradecká hlava Krista evidentně nepatří do klasické fáze českého krásného slohu (1380–1400). Zmenšený fragment z Hradce Králové vznikl relativně pozdě, pravděpodobně až kolem roku 1430.

  • Czech name

    Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové — pozdní krásný sloh

  • Czech description

    Kamenná hlava Krista ve sbírkách Východočeského muzea v Hradci Králové, je vše, co zbylo z velké, ikonoklasty zničené Piety v krásného slohu (hypotetická výška asi 110 cm). Hlava byla často vystavována v zahraničí a byla dlouhodobě zapůjčena také do expozice českého středověkého umění v Národní galerii v Praze. Donedávna byl vystaven jako hlavní exponát předčasně uzavřené výstavy „Mezi českými korunovačními klenoty: gotické a raně renesanční umění východních Čech“ (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Interpretace díla se dotýká několika klíčových otázek českého krásného stylu. Fragment z Hradce Králové objevil pro české dějiny umění Ivo Kořán, který objev sdělil Albertovi Kutalovi, který dílo v roce 1951 jako první publikoval. Zařadil jej do skupiny klasických krásných piet z Jihlavy, Magdeburgu a Admontu (Admont I). Autor této stati se od dosavadního výzkumného diskurzu odlišuje tím, že nesouhlasí se stylistickou klasifikací a datováním fragmentu. Vedlo ho k tomu přesnější pozorování samotného fragmentu. Je třeba poznamenat, že vlasy na pravé straně Kristovy hlavy působí extrémně neuspořádaně. Slabší pramen vlasů spadající přes spánek napodobuje pouze rytou kresbu, zatímco vousy na druhé straně jsou skutečně jen naznačeny. Tato „nedbalost“ neodpovídá přesnému provedení madon a piet klasické fáze krásného slohu v Čechách. Pieta, ke které hlava patřila, jednoznačně vznikla až později, kdy přestala být aktuální sochařská dokonalost českého krásného slohu. Hradecká hlava Krista evidentně nepatří do klasické fáze českého krásného slohu (1380–1400). Zmenšený fragment z Hradce Králové vznikl relativně pozdě, pravděpodobně až kolem roku 1430.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG16P02B003" target="_blank" >DG16P02B003: Art of the Gothic and Early Renaissance Periods in the Eastern Bohemia Region. Research, interpretation, presentation</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Umeni-Art

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    68

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    61-69

  • UT code for WoS article

    000631555300005

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85105898063