The Head of Christ from the Destroyed Stone Pieta from Hradec Králové — Late Beautiful Style
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73605513" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73605513 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=a0c28272-161c-43c3-b00f-c13982c3ec59%40pdc-v-sessmgr03" target="_blank" >https://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=a0c28272-161c-43c3-b00f-c13982c3ec59%40pdc-v-sessmgr03</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové — pozdní krásný sloh
Original language description
Kamenná hlava Krista ve sbírkách Východočeského muzea v Hradci Králové, je vše, co zbylo z velké, ikonoklasty zničené Piety v krásného slohu (hypotetická výška asi 110 cm). Hlava byla často vystavována v zahraničí a byla dlouhodobě zapůjčena také do expozice českého středověkého umění v Národní galerii v Praze. Donedávna byl vystaven jako hlavní exponát předčasně uzavřené výstavy „Mezi českými korunovačními klenoty: gotické a raně renesanční umění východních Čech“ (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Interpretace díla se dotýká několika klíčových otázek českého krásného stylu. Fragment z Hradce Králové objevil pro české dějiny umění Ivo Kořán, který objev sdělil Albertovi Kutalovi, který dílo v roce 1951 jako první publikoval. Zařadil jej do skupiny klasických krásných piet z Jihlavy, Magdeburgu a Admontu (Admont I). Autor této stati se od dosavadního výzkumného diskurzu odlišuje tím, že nesouhlasí se stylistickou klasifikací a datováním fragmentu. Vedlo ho k tomu přesnější pozorování samotného fragmentu. Je třeba poznamenat, že vlasy na pravé straně Kristovy hlavy působí extrémně neuspořádaně. Slabší pramen vlasů spadající přes spánek napodobuje pouze rytou kresbu, zatímco vousy na druhé straně jsou skutečně jen naznačeny. Tato „nedbalost“ neodpovídá přesnému provedení madon a piet klasické fáze krásného slohu v Čechách. Pieta, ke které hlava patřila, jednoznačně vznikla až později, kdy přestala být aktuální sochařská dokonalost českého krásného slohu. Hradecká hlava Krista evidentně nepatří do klasické fáze českého krásného slohu (1380–1400). Zmenšený fragment z Hradce Králové vznikl relativně pozdě, pravděpodobně až kolem roku 1430.
Czech name
Hlava Krista zaniklé kamenné piety z Hradce Králové — pozdní krásný sloh
Czech description
Kamenná hlava Krista ve sbírkách Východočeského muzea v Hradci Králové, je vše, co zbylo z velké, ikonoklasty zničené Piety v krásného slohu (hypotetická výška asi 110 cm). Hlava byla často vystavována v zahraničí a byla dlouhodobě zapůjčena také do expozice českého středověkého umění v Národní galerii v Praze. Donedávna byl vystaven jako hlavní exponát předčasně uzavřené výstavy „Mezi českými korunovačními klenoty: gotické a raně renesanční umění východních Čech“ (Muzeum východních Čech v Hradci Králové). Interpretace díla se dotýká několika klíčových otázek českého krásného stylu. Fragment z Hradce Králové objevil pro české dějiny umění Ivo Kořán, který objev sdělil Albertovi Kutalovi, který dílo v roce 1951 jako první publikoval. Zařadil jej do skupiny klasických krásných piet z Jihlavy, Magdeburgu a Admontu (Admont I). Autor této stati se od dosavadního výzkumného diskurzu odlišuje tím, že nesouhlasí se stylistickou klasifikací a datováním fragmentu. Vedlo ho k tomu přesnější pozorování samotného fragmentu. Je třeba poznamenat, že vlasy na pravé straně Kristovy hlavy působí extrémně neuspořádaně. Slabší pramen vlasů spadající přes spánek napodobuje pouze rytou kresbu, zatímco vousy na druhé straně jsou skutečně jen naznačeny. Tato „nedbalost“ neodpovídá přesnému provedení madon a piet klasické fáze krásného slohu v Čechách. Pieta, ke které hlava patřila, jednoznačně vznikla až později, kdy přestala být aktuální sochařská dokonalost českého krásného slohu. Hradecká hlava Krista evidentně nepatří do klasické fáze českého krásného slohu (1380–1400). Zmenšený fragment z Hradce Králové vznikl relativně pozdě, pravděpodobně až kolem roku 1430.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG16P02B003" target="_blank" >DG16P02B003: Art of the Gothic and Early Renaissance Periods in the Eastern Bohemia Region. Research, interpretation, presentation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Umeni-Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
68
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
61-69
UT code for WoS article
000631555300005
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85105898063