The Crisis of Folk Music in the Post-Communist TransiƟ on Era: the Social Role and Importance of Singer-Songwriters in Czechoslovakia after 1989
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73605795" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73605795 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/wp-content/uploads/2020/11/Musicologica-Olomucensia-31-2020-thematic-issue-ETHNICITY-AND-MUSIC-IDENTITY-IN-THE-CZECH-LANDS-1.pdf" target="_blank" >http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/wp-content/uploads/2020/11/Musicologica-Olomucensia-31-2020-thematic-issue-ETHNICITY-AND-MUSIC-IDENTITY-IN-THE-CZECH-LANDS-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Krize folkové hudby v éře postkomunistické transformace: společenská role a význam písničkářů v Československu po roce 1989
Original language description
Sametová revoluce v roce 1989 znamenala nejen konec dosavadního komunistického režimu, ale podle řady hudebních publicistů a samotných hudebníků také „konec folku.“ Tento pojem je možné nalézt v dobové publicistice i v odborné literatuře a odráží krizi folkového žánru, jehož hlavními představiteli jsou v českém prostředí právě písničkáři. Při aplikaci teorie muzikologa Josefa Kotka o vývoji žánrů z oblasti populární hudby lze dospět k názoru, že na přelomu osmdesátých a devadesátých let se folkové písničkářství dostalo do své závěrečné vývojové fáze, charakteristické postupným poklesem popularity i kvality produkované hudby. Tato situace se mění po roce 2000, kdy se objevují nové písničkářské osobnosti a je tak možné mluvit o „oživení“ žánru. Charakteristické je pro toto období rozšíření definice folku a písničkářství, nástup výrazných ženských písničkářek nebo pronikání písničkářů do populární hudby „středního proudu“.
Czech name
Krize folkové hudby v éře postkomunistické transformace: společenská role a význam písničkářů v Československu po roce 1989
Czech description
Sametová revoluce v roce 1989 znamenala nejen konec dosavadního komunistického režimu, ale podle řady hudebních publicistů a samotných hudebníků také „konec folku.“ Tento pojem je možné nalézt v dobové publicistice i v odborné literatuře a odráží krizi folkového žánru, jehož hlavními představiteli jsou v českém prostředí právě písničkáři. Při aplikaci teorie muzikologa Josefa Kotka o vývoji žánrů z oblasti populární hudby lze dospět k názoru, že na přelomu osmdesátých a devadesátých let se folkové písničkářství dostalo do své závěrečné vývojové fáze, charakteristické postupným poklesem popularity i kvality produkované hudby. Tato situace se mění po roce 2000, kdy se objevují nové písničkářské osobnosti a je tak možné mluvit o „oživení“ žánru. Charakteristické je pro toto období rozšíření definice folku a písničkářství, nástup výrazných ženských písničkářek nebo pronikání písničkářů do populární hudby „středního proudu“.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Musicologica Olomucensia
ISSN
1212-1193
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
June 2020
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
189-210
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—