All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Organ and Music of the Cistercians at Velehrad

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73612864" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73612864 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://hudebniveda.cz/2022/01/article-02.html" target="_blank" >https://hudebniveda.cz/2022/01/article-02.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2022-0102" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2022-0102</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Varhany a hudba u cisterciáků na Velehradě

  • Original language description

    Cisterciácký klášter byl na Velehradě založen roku 1205. Roku 1421 jej zničili husité. Klášter dosáhl svého vrcholného rozkvětu v polovině 18. století. V roce 1784 byl císařem Josefem II. zrušen a klášterní kostel se stal kostelem farním. První varhany postavil na figurálním kůru na západní straně roku 1700 brněnský varhanář Jan David Sieber (zemř. 1723). V letech 1745–1747 je rozšířil jeho žák Anton Richter (1688–1765). V té době to byly jedny z největších varhan v českých zemích. Měly dva manuály a 31 rejstříků. Šlo vlastně o dva samostatné nástroje, rozdělené do dvou křídel. Levé křídlo obsahovalo původní Siebrovy varhany, pravé křídlo Richtrovy varhany. Od šedesátých let 19. století, kdy se Velehrad stal poutním místem, se ukázalo, že barokní varhany na doprovod zpěvu velkého množství lidí nestačí. Proto byly v roce 1924 přestavěny firmou Strmiska – Imrich na pneumatický systém s romantickou disposicí. V roce 1963 byly nahrazeny novým nástrojem od firmy Varhany. Ze starých varhan se dochovala jen bohatě zdobená barokní skříň. Figurální hudba u cisterciáků na Velehradě začala být pěstována až koncem 17. století a dosáhla svého vrcholu v polovině 18. století. Svědectví o ní podává především instrumentář kláštera. Hudební sbírka se bohužel nedochovala. Kantorem kláštera byl Bernard Strauhal (nar. v Kroměříži 1738, zemř. v Uherském Hradišti 1813). Jeho skladby se dochovaly v opisech mimo Velehrad. Nejzajímavější je 17 partit pro dechový kvintet nebo sextet (2 hoboje, 2 lesní rohy, 1 nebo 2 fagoty) v hudební sbírce cisterciáckého kláštera v Oseku v Čechách. Obsahují imitace dud (La Zampagna) a hlasů ptáků. Zvláště pozoruhodné je použití hanáckých tanců v triích tanečních vět. Setkáváme se v nich často s lydickou tóninou, která byla pro lidovou hudbu na Moravě typická.

  • Czech name

    Varhany a hudba u cisterciáků na Velehradě

  • Czech description

    Cisterciácký klášter byl na Velehradě založen roku 1205. Roku 1421 jej zničili husité. Klášter dosáhl svého vrcholného rozkvětu v polovině 18. století. V roce 1784 byl císařem Josefem II. zrušen a klášterní kostel se stal kostelem farním. První varhany postavil na figurálním kůru na západní straně roku 1700 brněnský varhanář Jan David Sieber (zemř. 1723). V letech 1745–1747 je rozšířil jeho žák Anton Richter (1688–1765). V té době to byly jedny z největších varhan v českých zemích. Měly dva manuály a 31 rejstříků. Šlo vlastně o dva samostatné nástroje, rozdělené do dvou křídel. Levé křídlo obsahovalo původní Siebrovy varhany, pravé křídlo Richtrovy varhany. Od šedesátých let 19. století, kdy se Velehrad stal poutním místem, se ukázalo, že barokní varhany na doprovod zpěvu velkého množství lidí nestačí. Proto byly v roce 1924 přestavěny firmou Strmiska – Imrich na pneumatický systém s romantickou disposicí. V roce 1963 byly nahrazeny novým nástrojem od firmy Varhany. Ze starých varhan se dochovala jen bohatě zdobená barokní skříň. Figurální hudba u cisterciáků na Velehradě začala být pěstována až koncem 17. století a dosáhla svého vrcholu v polovině 18. století. Svědectví o ní podává především instrumentář kláštera. Hudební sbírka se bohužel nedochovala. Kantorem kláštera byl Bernard Strauhal (nar. v Kroměříži 1738, zemř. v Uherském Hradišti 1813). Jeho skladby se dochovaly v opisech mimo Velehrad. Nejzajímavější je 17 partit pro dechový kvintet nebo sextet (2 hoboje, 2 lesní rohy, 1 nebo 2 fagoty) v hudební sbírce cisterciáckého kláštera v Oseku v Čechách. Obsahují imitace dud (La Zampagna) a hlasů ptáků. Zvláště pozoruhodné je použití hanáckých tanců v triích tanečních vět. Setkáváme se v nich často s lydickou tóninou, která byla pro lidovou hudbu na Moravě typická.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    HUDEBNI VEDA

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    59

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    41

  • Pages from-to

    29-69

  • UT code for WoS article

    000963082900002

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85132311723