The Organ and Music of the Cistercians at Velehrad
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73612864" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73612864 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://hudebniveda.cz/2022/01/article-02.html" target="_blank" >https://hudebniveda.cz/2022/01/article-02.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2022-0102" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2022-0102</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Varhany a hudba u cisterciáků na Velehradě
Original language description
Cisterciácký klášter byl na Velehradě založen roku 1205. Roku 1421 jej zničili husité. Klášter dosáhl svého vrcholného rozkvětu v polovině 18. století. V roce 1784 byl císařem Josefem II. zrušen a klášterní kostel se stal kostelem farním. První varhany postavil na figurálním kůru na západní straně roku 1700 brněnský varhanář Jan David Sieber (zemř. 1723). V letech 1745–1747 je rozšířil jeho žák Anton Richter (1688–1765). V té době to byly jedny z největších varhan v českých zemích. Měly dva manuály a 31 rejstříků. Šlo vlastně o dva samostatné nástroje, rozdělené do dvou křídel. Levé křídlo obsahovalo původní Siebrovy varhany, pravé křídlo Richtrovy varhany. Od šedesátých let 19. století, kdy se Velehrad stal poutním místem, se ukázalo, že barokní varhany na doprovod zpěvu velkého množství lidí nestačí. Proto byly v roce 1924 přestavěny firmou Strmiska – Imrich na pneumatický systém s romantickou disposicí. V roce 1963 byly nahrazeny novým nástrojem od firmy Varhany. Ze starých varhan se dochovala jen bohatě zdobená barokní skříň. Figurální hudba u cisterciáků na Velehradě začala být pěstována až koncem 17. století a dosáhla svého vrcholu v polovině 18. století. Svědectví o ní podává především instrumentář kláštera. Hudební sbírka se bohužel nedochovala. Kantorem kláštera byl Bernard Strauhal (nar. v Kroměříži 1738, zemř. v Uherském Hradišti 1813). Jeho skladby se dochovaly v opisech mimo Velehrad. Nejzajímavější je 17 partit pro dechový kvintet nebo sextet (2 hoboje, 2 lesní rohy, 1 nebo 2 fagoty) v hudební sbírce cisterciáckého kláštera v Oseku v Čechách. Obsahují imitace dud (La Zampagna) a hlasů ptáků. Zvláště pozoruhodné je použití hanáckých tanců v triích tanečních vět. Setkáváme se v nich často s lydickou tóninou, která byla pro lidovou hudbu na Moravě typická.
Czech name
Varhany a hudba u cisterciáků na Velehradě
Czech description
Cisterciácký klášter byl na Velehradě založen roku 1205. Roku 1421 jej zničili husité. Klášter dosáhl svého vrcholného rozkvětu v polovině 18. století. V roce 1784 byl císařem Josefem II. zrušen a klášterní kostel se stal kostelem farním. První varhany postavil na figurálním kůru na západní straně roku 1700 brněnský varhanář Jan David Sieber (zemř. 1723). V letech 1745–1747 je rozšířil jeho žák Anton Richter (1688–1765). V té době to byly jedny z největších varhan v českých zemích. Měly dva manuály a 31 rejstříků. Šlo vlastně o dva samostatné nástroje, rozdělené do dvou křídel. Levé křídlo obsahovalo původní Siebrovy varhany, pravé křídlo Richtrovy varhany. Od šedesátých let 19. století, kdy se Velehrad stal poutním místem, se ukázalo, že barokní varhany na doprovod zpěvu velkého množství lidí nestačí. Proto byly v roce 1924 přestavěny firmou Strmiska – Imrich na pneumatický systém s romantickou disposicí. V roce 1963 byly nahrazeny novým nástrojem od firmy Varhany. Ze starých varhan se dochovala jen bohatě zdobená barokní skříň. Figurální hudba u cisterciáků na Velehradě začala být pěstována až koncem 17. století a dosáhla svého vrcholu v polovině 18. století. Svědectví o ní podává především instrumentář kláštera. Hudební sbírka se bohužel nedochovala. Kantorem kláštera byl Bernard Strauhal (nar. v Kroměříži 1738, zemř. v Uherském Hradišti 1813). Jeho skladby se dochovaly v opisech mimo Velehrad. Nejzajímavější je 17 partit pro dechový kvintet nebo sextet (2 hoboje, 2 lesní rohy, 1 nebo 2 fagoty) v hudební sbírce cisterciáckého kláštera v Oseku v Čechách. Obsahují imitace dud (La Zampagna) a hlasů ptáků. Zvláště pozoruhodné je použití hanáckých tanců v triích tanečních vět. Setkáváme se v nich často s lydickou tóninou, která byla pro lidovou hudbu na Moravě typická.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
HUDEBNI VEDA
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Volume of the periodical
59
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
41
Pages from-to
29-69
UT code for WoS article
000963082900002
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85132311723