Communication framework of journalistic style and its influence on the final form of journalistic messages
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618568" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618568 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Komunikační rámec publicistického stylu a jeho vliv na výslednou podobu žurnalistických sdělení
Original language description
Kapitola se zaměřuje na specifickou oblast komunikace charakteristickou celou řadou limitů, které musí žurnalisté při tvorbě svých sdělení zohlednit, respektovat. Tyto produkční limity vycházejí z nastavení komunikačního rámce publicistického stylu jako takového, případně dílčího stylu zpravodajského. Mezi základní faktory ovlivňující výslednou podobu komunikátů, stylistiky označované jako objektivní slohotvorné činitele, náleží cíl sdělení, ohled na příjemce, jenž je dán charakteristikami publika, typ komunikačního kanálu a přenosového média, z nichž vyplývá formakomunikátu, portfolio využitelných výrazových prostředků znakových systémů, a v neposlední řadě i ráz a téma komunikátu. Kromě těchto základních faktorů mají na sdělení výrazný formativní vliv i specifické produkční limity, a to tlak prostoru a času, jakož i dvojí chápání původce, přičemž tzv. individuální původce, přímý autor, je limitován požadavky a nařízeními tzv. institucionálního původce, mediální instituce, která obsah a podobu sdělení podřizuje veřejnému, komerčnímu, prestižnímu či politickému zájmu.
Czech name
Komunikační rámec publicistického stylu a jeho vliv na výslednou podobu žurnalistických sdělení
Czech description
Kapitola se zaměřuje na specifickou oblast komunikace charakteristickou celou řadou limitů, které musí žurnalisté při tvorbě svých sdělení zohlednit, respektovat. Tyto produkční limity vycházejí z nastavení komunikačního rámce publicistického stylu jako takového, případně dílčího stylu zpravodajského. Mezi základní faktory ovlivňující výslednou podobu komunikátů, stylistiky označované jako objektivní slohotvorné činitele, náleží cíl sdělení, ohled na příjemce, jenž je dán charakteristikami publika, typ komunikačního kanálu a přenosového média, z nichž vyplývá formakomunikátu, portfolio využitelných výrazových prostředků znakových systémů, a v neposlední řadě i ráz a téma komunikátu. Kromě těchto základních faktorů mají na sdělení výrazný formativní vliv i specifické produkční limity, a to tlak prostoru a času, jakož i dvojí chápání původce, přičemž tzv. individuální původce, přímý autor, je limitován požadavky a nařízeními tzv. institucionálního původce, mediální instituce, která obsah a podobu sdělení podřizuje veřejnému, komerčnímu, prestižnímu či politickému zájmu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50802 - Media and socio-cultural communication
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Veřejná komunikace. Vybrané oblasti a problémy komunikačních studií
ISBN
978-80-244-6093-2
Number of pages of the result
35
Pages from-to
15-49
Number of pages of the book
188
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—