All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Specifics of the discourse of science communication: popularisation of science and its promotion

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618569" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618569 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace

  • Original language description

    Kapitola se zaměřuje na vědeckou komunikaci, resp. komunikaci vědy. Nejprve se pokouší jednak shrnout dosavadní vědění o této specifické dílčí oblasti komunikace, jednak nastínit možné teoretické i praktické přístupy nabízející se pro bezprostřední budoucnost. Komunikace vědy je představena jako oblast, která naplňuje několik cílů, přičemž tím strukturálně nejdůležitějším – a zároveň nejméně viditelným a nejméně manifestovaným – je legitimizace podoby vědeckého bádání, jeho organizace, a dokonce jeho samotná existence. Tato legitimizace probíhá skrze dva základní proudy: demokratizační, kde jsou ideálem deliberativní procesy uspořádávání společnosti, a popularizační, na který se kapitola soustřeďuje především. Problematika popularizace či propagace vědy se přitom ukazuje jako důležitá nejen z pohledu rozšiřování poznání mezi neexpertní publikum, ale stále více se prosazují i jako alternativní metody měření reálného dopadu vědecké práce na společnost, např. prostřednictvím sdílení na tzv. sociálních sítích napříč novými médii. Poslední část kapitoly je proto věnována empirické deskripci prostředí českého sociálněvědního Twitteru, coby konkrétního příkladu této tendence, a nastiňuje další možnosti analýzy v této oblasti.

  • Czech name

    Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace

  • Czech description

    Kapitola se zaměřuje na vědeckou komunikaci, resp. komunikaci vědy. Nejprve se pokouší jednak shrnout dosavadní vědění o této specifické dílčí oblasti komunikace, jednak nastínit možné teoretické i praktické přístupy nabízející se pro bezprostřední budoucnost. Komunikace vědy je představena jako oblast, která naplňuje několik cílů, přičemž tím strukturálně nejdůležitějším – a zároveň nejméně viditelným a nejméně manifestovaným – je legitimizace podoby vědeckého bádání, jeho organizace, a dokonce jeho samotná existence. Tato legitimizace probíhá skrze dva základní proudy: demokratizační, kde jsou ideálem deliberativní procesy uspořádávání společnosti, a popularizační, na který se kapitola soustřeďuje především. Problematika popularizace či propagace vědy se přitom ukazuje jako důležitá nejen z pohledu rozšiřování poznání mezi neexpertní publikum, ale stále více se prosazují i jako alternativní metody měření reálného dopadu vědecké práce na společnost, např. prostřednictvím sdílení na tzv. sociálních sítích napříč novými médii. Poslední část kapitoly je proto věnována empirické deskripci prostředí českého sociálněvědního Twitteru, coby konkrétního příkladu této tendence, a nastiňuje další možnosti analýzy v této oblasti.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50802 - Media and socio-cultural communication

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Veřejná komunikace. Vybrané oblasti a problémy komunikačních studií

  • ISBN

    978-80-244-6093-2

  • Number of pages of the result

    33

  • Pages from-to

    51-83

  • Number of pages of the book

    188

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS chapter