Specifics of the discourse of science communication: popularisation of science and its promotion
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618569" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618569 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace
Original language description
Kapitola se zaměřuje na vědeckou komunikaci, resp. komunikaci vědy. Nejprve se pokouší jednak shrnout dosavadní vědění o této specifické dílčí oblasti komunikace, jednak nastínit možné teoretické i praktické přístupy nabízející se pro bezprostřední budoucnost. Komunikace vědy je představena jako oblast, která naplňuje několik cílů, přičemž tím strukturálně nejdůležitějším – a zároveň nejméně viditelným a nejméně manifestovaným – je legitimizace podoby vědeckého bádání, jeho organizace, a dokonce jeho samotná existence. Tato legitimizace probíhá skrze dva základní proudy: demokratizační, kde jsou ideálem deliberativní procesy uspořádávání společnosti, a popularizační, na který se kapitola soustřeďuje především. Problematika popularizace či propagace vědy se přitom ukazuje jako důležitá nejen z pohledu rozšiřování poznání mezi neexpertní publikum, ale stále více se prosazují i jako alternativní metody měření reálného dopadu vědecké práce na společnost, např. prostřednictvím sdílení na tzv. sociálních sítích napříč novými médii. Poslední část kapitoly je proto věnována empirické deskripci prostředí českého sociálněvědního Twitteru, coby konkrétního příkladu této tendence, a nastiňuje další možnosti analýzy v této oblasti.
Czech name
Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace
Czech description
Kapitola se zaměřuje na vědeckou komunikaci, resp. komunikaci vědy. Nejprve se pokouší jednak shrnout dosavadní vědění o této specifické dílčí oblasti komunikace, jednak nastínit možné teoretické i praktické přístupy nabízející se pro bezprostřední budoucnost. Komunikace vědy je představena jako oblast, která naplňuje několik cílů, přičemž tím strukturálně nejdůležitějším – a zároveň nejméně viditelným a nejméně manifestovaným – je legitimizace podoby vědeckého bádání, jeho organizace, a dokonce jeho samotná existence. Tato legitimizace probíhá skrze dva základní proudy: demokratizační, kde jsou ideálem deliberativní procesy uspořádávání společnosti, a popularizační, na který se kapitola soustřeďuje především. Problematika popularizace či propagace vědy se přitom ukazuje jako důležitá nejen z pohledu rozšiřování poznání mezi neexpertní publikum, ale stále více se prosazují i jako alternativní metody měření reálného dopadu vědecké práce na společnost, např. prostřednictvím sdílení na tzv. sociálních sítích napříč novými médii. Poslední část kapitoly je proto věnována empirické deskripci prostředí českého sociálněvědního Twitteru, coby konkrétního příkladu této tendence, a nastiňuje další možnosti analýzy v této oblasti.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50802 - Media and socio-cultural communication
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Veřejná komunikace. Vybrané oblasti a problémy komunikačních studií
ISBN
978-80-244-6093-2
Number of pages of the result
33
Pages from-to
51-83
Number of pages of the book
188
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—