Cinema lost in the flames. Japanese film up to 1923.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73629108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73629108 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.
Original language description
Text popisuje vývoj japonské kinematografie před rokem 1923, která se prakticky nedochovala, protože v tomto roce došlo v Tokiu k ničivému požáru a všechny filmy shořely. Text se věnuje jednak problematice výzkumu a na základě dochovaných zlomků informací se snaží rekonstruovat základní osy vývoje. Věnuje se jednak příchodu filmu do Japonska, k němuž došlo mezi lety 1896-1897 a prvním filmům, které zde točili francouzští kameramani (Francois Girel a Gabriel Veyre) ve spolupráci s japonskými průkopníky filmy (Cunekiči Šibata). Následně budování filmového průmyslu během nultých a desátých let 20. století. Vzniku několika společností jako Jokota šókai, Jošizawa šóten nebo distribučním společnostem Fukuhódó a M.Pathé. Z nich se pak mezi lety 1909-1912 konsoliduje společnost Nikkacu, která točí první kabuki filmy. Text se následně věnuje modernizaci japonského filmu, kdy se mezi lety 1917-22 natášely filmy, které se odkláněly od tradiční kabuki a divadelní stylizace a používaly postupy předvzaté z evropských a amerických filmů. Jednalo se o Hnutí za čistý film a následně společnost Šóčiku, která začala filmy tohoto typu natáčet. Rok 1923 pak nastolil situaci, kdy se starší divadelní postupy plně opustily a společnost Šóčiku, ale i další, natáčely filmy, které v mnohém čerpaly ze západní stylizace.
Czech name
Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.
Czech description
Text popisuje vývoj japonské kinematografie před rokem 1923, která se prakticky nedochovala, protože v tomto roce došlo v Tokiu k ničivému požáru a všechny filmy shořely. Text se věnuje jednak problematice výzkumu a na základě dochovaných zlomků informací se snaží rekonstruovat základní osy vývoje. Věnuje se jednak příchodu filmu do Japonska, k němuž došlo mezi lety 1896-1897 a prvním filmům, které zde točili francouzští kameramani (Francois Girel a Gabriel Veyre) ve spolupráci s japonskými průkopníky filmy (Cunekiči Šibata). Následně budování filmového průmyslu během nultých a desátých let 20. století. Vzniku několika společností jako Jokota šókai, Jošizawa šóten nebo distribučním společnostem Fukuhódó a M.Pathé. Z nich se pak mezi lety 1909-1912 konsoliduje společnost Nikkacu, která točí první kabuki filmy. Text se následně věnuje modernizaci japonského filmu, kdy se mezi lety 1917-22 natášely filmy, které se odkláněly od tradiční kabuki a divadelní stylizace a používaly postupy předvzaté z evropských a amerických filmů. Jednalo se o Hnutí za čistý film a následně společnost Šóčiku, která začala filmy tohoto typu natáčet. Rok 1923 pak nastolil situaci, kdy se starší divadelní postupy plně opustily a společnost Šóčiku, ale i další, natáčely filmy, které v mnohém čerpaly ze západní stylizace.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kino-ikon
ISSN
1335-1893
e-ISSN
—
Volume of the periodical
23 - 2023
Issue of the periodical within the volume
2 (54)
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
16
Pages from-to
15-30
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—