All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Failure of Czech Operatic Verismo

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73627491" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73627491 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Selhání českého operního verismu

  • Original language description

    Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.

  • Czech name

    Selhání českého operního verismu

  • Czech description

    Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Naturalismus v české kultuře

  • ISBN

    978-80-88278-05-4

  • Number of pages of the result

    9

  • Pages from-to

    239-247

  • Number of pages of the book

    328

  • Publisher name

    Vydavatelství Univerzity Palackého

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS chapter