The Failure of Czech Operatic Verismo
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73627491" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73627491 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Selhání českého operního verismu
Original language description
Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.
Czech name
Selhání českého operního verismu
Czech description
Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Naturalismus v české kultuře
ISBN
978-80-88278-05-4
Number of pages of the result
9
Pages from-to
239-247
Number of pages of the book
328
Publisher name
Vydavatelství Univerzity Palackého
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—