Principles of good administration in the Official Instruction of 1855 and in the Code of Administrative Procedure of 2004
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F07%3A00005056" target="_blank" >RIV/61989592:15220/07:00005056 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Principles of good administration in the Official Instruction of 1855 and in the Code of Administrative Procedure of 2004
Original language description
Some of the principles that were newly expressed in the Code of Administrative Procedure had already been formulated similarly in the Service Act (for example, service politeness or equity in official conduct, duty to maintain confidentiality, incorruptibility, etc.). However, it is not unnecessary, double regulation of the same duties. On the one part, the scope of the Code of Administrative Procedure also relates to the procedure of bodies of territorial self-governing units, on the other part, a breach of the principles stipulated in the Code of Administrative Procedure is not a mere breach of office discipline, but it also has procedural consequences from the perspective of the protection of public administration addresses ´ rights. The current trend is drafting public administration as the public service, the service to the public. The principle of service politeness ("the principle of focusing on public administration addresses") is a modification of the well-known marketing pr
Czech name
Principy dobré správy v úřední instrukci z roku 1855 a ve správním řádu z roku 2004
Czech description
Některé ze zásad, které byly nově vyjádřeny ve správním řádu, byly již obdobně formulovány ve služebním zákoně (např. služební zdvořilost, resp. slušnost při úředním jednání, povinnost mlčenlivosti, neúplatnost apod.). Nejde však o nadbytečnou, dvojí úpravu týchž povinností. Jednak se působnost správního řádu vztahuje i na postup orgánů územních samosprávných celků, jednak porušení zásad stanovených ve správním řádu není pouhým porušením služební kázně, nýbrž má i procesní důsledky z hlediska ochrany práv adresátů veřejné správy. Současným trendem je koncipování veřejné správy jako veřejné služby, služby veřejnosti. Zásada služební zdvořilosti ("zásada orientace na adresáty veřejné správy") je modifikací známé marketingové zásady orientace na zákazníka. Moderní úprava zdůrazňuje striktnější prosazování a dodržování jejich práv a ohleduplnost vůči jejich právům a oprávněným zájmům. Moderní veřejná správa by již neměla být bezvýhradně při plnění všech svých úkolů a ve všech formách sv
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AG - Legal sciences
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/2D06015" target="_blank" >2D06015: The Modernization of the public policy and administrative law in Czech Republic and member states of the European Union</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Contemporary Administrative Law Studies
ISBN
978-80-244-2038-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
248
Pages from-to
227-238
Publisher name
Univerzita Palackého
Place of publication
Olomouc
Event location
—
Event date
—
Type of event by nationality
—
UT code for WoS article
—