Soul and intellect in Clement´s interpretation of via eminentiae
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F09%3A00008328" target="_blank" >RIV/61989592:15260/09:00008328 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
Original language description
Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tutometodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních "platónských" zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představujiKlementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozen
Czech name
Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae
Czech description
Ve Stromatech V,73,2 Klement Alexandrijský podává alegorický výklad tří dnů Abrahamovy cesty na horu v zemi Mórija (Gn 22,3-4). Tento výklad je patrně ohlasem platónské epistemologické metody známé jako via eminentiae. V první části článku nastiňuji tutometodu v jejím původním filosofickém kontextu podle výkladu dochovaného v Alkinoově Didaskaliku a na pozadí jeho hlavních "platónských" zdrojů, totiž Diotiminy řeči v Platónově Symposiu a epistemologické pasáže v Sedmém listu. V druhé části představujiKlementův výklad Abrahamovy cesty jako křesťanskou interpretaci via emimentiae, v níž je kontinuita platónského eróta nahrazena modelem tří stadií založených na různých mohutnostech duše, totiž tělesných smyslech, morální touze a intelektivním zření, přičemž každé nové stadium je vyznačeno přítomností dynamického principu, který v předchozím stadiu chyběl. V rámci Klementovy etiky lze přechod od prvního k druhému stadiu vyložit jako etickou konverzi, která je umožněna probuzením přirozen
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
AITHÉR
ISSN
1803-7860
e-ISSN
—
Volume of the periodical
1
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—