The Concept of the Social Consent by Francisco Suárez (About the principles of political power)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F15%3A33156309" target="_blank" >RIV/61989592:15260/15:33156309 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze (O principech politické moci)
Original language description
V této práci si klademe otázku, zda lze považovat Františka Suáreze za jednoho z představitelů společensko-smluvních teorií rozvíjejících se v období od 16. do 18. století. Na první pohled se zdá, že lze Suáreze bez nesnází klást vedle humanistů novověku, jako byli Thomas Hobbes, John Locke nebo později Jean-Jacques Rousseau. Totiž tak jako u nich, i u Suáreze má svobodná lidská vůle svoji nezastupitelnou úlohu při vzniku politické společnosti. Je zde však i značný rozdíl. Zatímco u výše jmenovaných humanistů, je svobodná vůle jednotlivců jediným principem politické moci, u Suáreze je tato vůle jen nutnou podmínkou, která jde v ústrety Bohem stvořené lidské přirozenosti, jenž je vlastním principem veškeré politické moci. Důsledkem pak je, že Suárez chápe stát jako přirozený morální organismus, a nikoli jako umělé těleso, jak zastává např. Hobbes. Závěrem lze konstatovat, že Suárez sice hájí společensko-smluvní teorii státu, ale jedná se o teorii zcela jiného typu.
Czech name
Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze (O principech politické moci)
Czech description
V této práci si klademe otázku, zda lze považovat Františka Suáreze za jednoho z představitelů společensko-smluvních teorií rozvíjejících se v období od 16. do 18. století. Na první pohled se zdá, že lze Suáreze bez nesnází klást vedle humanistů novověku, jako byli Thomas Hobbes, John Locke nebo později Jean-Jacques Rousseau. Totiž tak jako u nich, i u Suáreze má svobodná lidská vůle svoji nezastupitelnou úlohu při vzniku politické společnosti. Je zde však i značný rozdíl. Zatímco u výše jmenovaných humanistů, je svobodná vůle jednotlivců jediným principem politické moci, u Suáreze je tato vůle jen nutnou podmínkou, která jde v ústrety Bohem stvořené lidské přirozenosti, jenž je vlastním principem veškeré politické moci. Důsledkem pak je, že Suárez chápe stát jako přirozený morální organismus, a nikoli jako umělé těleso, jak zastává např. Hobbes. Závěrem lze konstatovat, že Suárez sice hájí společensko-smluvní teorii státu, ale jedná se o teorii zcela jiného typu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7412-157-9
Number of pages
142
Publisher name
Refugium
Place of publication
Olomouc - Velehrad
UT code for WoS book
—