The struggle against "modernism" in sacred art during the pontificate of Pius XI. with regard to the Czech lands from the point of view of papal diplomacy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F20%3A73606765" target="_blank" >RIV/61989592:15260/20:73606765 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333186651" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333186651</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Boj proti „modernismu“ v sakrálním umění v době pontifikátu Pia XI. se zřetelem k českým zemím z pohledu papežské diplomacie
Original language description
Ve své studii k vývoji sakrálního prostoru u příležitosti Vršovické soutěže prof. Cibulka připomněl otázku hledání formy moderní sakrální stavby. K moderním prvkům v architektuře a sakrálnímu umění obecně byl v té době Svatý stolec velmi obezřetný. Nunciové zasílali zprávy o nově postavených kostelech a jejich fotografie. Z československých moderních sakrálních staveb se největší pozornosti dostalo kostelu Božského Srdce Páně na Vinohradech, Vršovickému kostela sv. Václava, ale i kostela sv. Cyrila a Metoděje v Hejčíně v Olomouci. Papež Pius XI. shrnul požadavky ve svém projevu při otevření nové vatikánské pinakotéky v r. 1932. Zdůraznil, aby se dodržovaly požadavky předepsané Kodexem kanonického práva, a příslušné biskupské konference či sami ordináři měli zřídit komise, které by bděly nad dodržováním předpisů. Nejinak tomu bylo i v Československu. Hledání moderní formy sakrální stavby nebylo jednoduché a nové styly jako byl expresionismus nebo konstruktivismus či přílišná originalita umělce byly vnímány spíš negativně. Pius XI. bránil tomu, aby do církevního umění bylo vpuštěno něco, co by se „nevhodně“ oddalovalo tzv. tradičnímu křesťanskému umění.
Czech name
Boj proti „modernismu“ v sakrálním umění v době pontifikátu Pia XI. se zřetelem k českým zemím z pohledu papežské diplomacie
Czech description
Ve své studii k vývoji sakrálního prostoru u příležitosti Vršovické soutěže prof. Cibulka připomněl otázku hledání formy moderní sakrální stavby. K moderním prvkům v architektuře a sakrálnímu umění obecně byl v té době Svatý stolec velmi obezřetný. Nunciové zasílali zprávy o nově postavených kostelech a jejich fotografie. Z československých moderních sakrálních staveb se největší pozornosti dostalo kostelu Božského Srdce Páně na Vinohradech, Vršovickému kostela sv. Václava, ale i kostela sv. Cyrila a Metoděje v Hejčíně v Olomouci. Papež Pius XI. shrnul požadavky ve svém projevu při otevření nové vatikánské pinakotéky v r. 1932. Zdůraznil, aby se dodržovaly požadavky předepsané Kodexem kanonického práva, a příslušné biskupské konference či sami ordináři měli zřídit komise, které by bděly nad dodržováním předpisů. Nejinak tomu bylo i v Československu. Hledání moderní formy sakrální stavby nebylo jednoduché a nové styly jako byl expresionismus nebo konstruktivismus či přílišná originalita umělce byly vnímány spíš negativně. Pius XI. bránil tomu, aby do církevního umění bylo vpuštěno něco, co by se „nevhodně“ oddalovalo tzv. tradičnímu křesťanskému umění.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60500 - Other Humanities and the Arts
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV035" target="_blank" >DG18P02OVV035: Historical liturgical textiles in the Czech Republic: methodology, inventory, careand presentation</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Josef Cibulka. Kněz, pedagog a historik umění ve 20. století
ISBN
978-80-88292-80-7
Number of pages of the result
20
Pages from-to
193-212
Number of pages of the book
375
Publisher name
Artefactum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—