All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Atlas of Education, Social Services and Employment for Persons with Disabilities in theCzech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73617182" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73617182 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/61989592:15410/22:73617182

  • Result on the web

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24462356</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice

  • Original language description

    Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice přináší nové pohledy na postavení těchto osob ve třech vymezených oblastech veřejného života. V předchozím atlasu (Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice, Olomouc: Univerzita Palackého, 2022) porovnávali jeho autoři kvantitativní a částečně kvalitativní stránku vzdělávacích podmínek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (často se zdravotním postižením) v ČR, v krajích i v území obcí s rozšířenou působností. V tomto atlasu rozšiřuje autorský tým svůj pohled na osoby se zdravotním postižením, jejich životní podmínky, možnosti vzdělávání, návazných sociálních služeb a zaměstnávání. Osoby se zdravotním postižením představují z povahy věci samé skupinu občanů, kteří jsou zasaženi významnou sociální událostí a příslušným znevýhodněním. Jsou tedy oprávněnými příjemci společenské solidarity, která však u nás stále, ani po tolika letech demokratického vývoje, není přijímána jako samozřejmá či potřebná. Jedním z největších problémů veřejné správy, a zdaleka se to netýká pouze veřejné politiky v oblasti zdravotního postižení, je tzv. resortismus. Tedy řešení jednotlivých izolovaných aspektů vybraného problému izolovaně, bez znalosti vazeb, které jsou v reálném životě běžné, avšak z pohledu přístupu jednotlivých orgánů veřejné správy „již patří někomu jinému“. Jednotlivé kapitoly atlasu respektují členění veřejné správy u nás, avšak přinášejí vždy výseč dané problematiky, která úzce souvisí se životem osob se zdravotním postižením. V systému vzdělávání je nově prezentováno zastoupení stupňů podpůrných opatření u žáků s různými druhy zdravotního postižení. Vybrané mapy ukazují teritoriální rozmístění škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, včetně tříd pro tyto žáky na běžných školách, dále školských poradenských zařízení a základních škol speciálních. Rovněž zobrazují významný, byť rozsahem nevelký, segment středního školství – jednoleté a dvouleté praktické školy určené pro zlepšení možnosti uplatnění žáků s těžšími zdravotními postiženími na trhu práce. Právě přechod žáků se zdravotním postižením ze světa vzdělávání do světa práce a případně do samostatného dalšího života je palčivým úkolem všech tří ne/spolupracujících resortů. Atlas ukazuje dostupné prostředky, formy a instituce, které cílové skupině osob pomáhají, ať už se jedná o školy, školská poradenská zařízení, sociální služby a jejich zařízení, či instituty podpory zaměstnanosti včetně specializovaných zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, sociální podniky. Všichni totiž řeší ve své činnosti jediné, a to jak zvýšit zaměstnanost a možnosti kvality života osob se zdravotním postižením. Atlas nemůže naznačené otázky řešit. Přináší však celou řadu informací a podnětů, které mohou přispět k lepší provázanosti popisovaných situací a často izolované institucionální podpory. Konečně také, poprvé u nás, nabízí geoinformační pohled na zajímavou a dosud jen málo popsanou oblast života významné skupiny občanů ČR.

  • Czech name

    Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice

  • Czech description

    Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice přináší nové pohledy na postavení těchto osob ve třech vymezených oblastech veřejného života. V předchozím atlasu (Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice, Olomouc: Univerzita Palackého, 2022) porovnávali jeho autoři kvantitativní a částečně kvalitativní stránku vzdělávacích podmínek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (často se zdravotním postižením) v ČR, v krajích i v území obcí s rozšířenou působností. V tomto atlasu rozšiřuje autorský tým svůj pohled na osoby se zdravotním postižením, jejich životní podmínky, možnosti vzdělávání, návazných sociálních služeb a zaměstnávání. Osoby se zdravotním postižením představují z povahy věci samé skupinu občanů, kteří jsou zasaženi významnou sociální událostí a příslušným znevýhodněním. Jsou tedy oprávněnými příjemci společenské solidarity, která však u nás stále, ani po tolika letech demokratického vývoje, není přijímána jako samozřejmá či potřebná. Jedním z největších problémů veřejné správy, a zdaleka se to netýká pouze veřejné politiky v oblasti zdravotního postižení, je tzv. resortismus. Tedy řešení jednotlivých izolovaných aspektů vybraného problému izolovaně, bez znalosti vazeb, které jsou v reálném životě běžné, avšak z pohledu přístupu jednotlivých orgánů veřejné správy „již patří někomu jinému“. Jednotlivé kapitoly atlasu respektují členění veřejné správy u nás, avšak přinášejí vždy výseč dané problematiky, která úzce souvisí se životem osob se zdravotním postižením. V systému vzdělávání je nově prezentováno zastoupení stupňů podpůrných opatření u žáků s různými druhy zdravotního postižení. Vybrané mapy ukazují teritoriální rozmístění škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, včetně tříd pro tyto žáky na běžných školách, dále školských poradenských zařízení a základních škol speciálních. Rovněž zobrazují významný, byť rozsahem nevelký, segment středního školství – jednoleté a dvouleté praktické školy určené pro zlepšení možnosti uplatnění žáků s těžšími zdravotními postiženími na trhu práce. Právě přechod žáků se zdravotním postižením ze světa vzdělávání do světa práce a případně do samostatného dalšího života je palčivým úkolem všech tří ne/spolupracujících resortů. Atlas ukazuje dostupné prostředky, formy a instituce, které cílové skupině osob pomáhají, ať už se jedná o školy, školská poradenská zařízení, sociální služby a jejich zařízení, či instituty podpory zaměstnanosti včetně specializovaných zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, sociální podniky. Všichni totiž řeší ve své činnosti jediné, a to jak zvýšit zaměstnanost a možnosti kvality života osob se zdravotním postižením. Atlas nemůže naznačené otázky řešit. Přináší však celou řadu informací a podnětů, které mohou přispět k lepší provázanosti popisovaných situací a často izolované institucionální podpory. Konečně také, poprvé u nás, nabízí geoinformační pohled na zajímavou a dosud jen málo popsanou oblast života významné skupiny občanů ČR.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    O - Projekt operacniho programu

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-6235-6

  • Number of pages

    152

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book