Atlas of Education, Social Services and Employment for Persons with Disabilities in theCzech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F22%3A73617182" target="_blank" >RIV/61989592:15310/22:73617182 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/61989592:15410/22:73617182
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/pdf.22.24462356" target="_blank" >10.5507/pdf.22.24462356</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice
Original language description
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice přináší nové pohledy na postavení těchto osob ve třech vymezených oblastech veřejného života. V předchozím atlasu (Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice, Olomouc: Univerzita Palackého, 2022) porovnávali jeho autoři kvantitativní a částečně kvalitativní stránku vzdělávacích podmínek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (často se zdravotním postižením) v ČR, v krajích i v území obcí s rozšířenou působností. V tomto atlasu rozšiřuje autorský tým svůj pohled na osoby se zdravotním postižením, jejich životní podmínky, možnosti vzdělávání, návazných sociálních služeb a zaměstnávání. Osoby se zdravotním postižením představují z povahy věci samé skupinu občanů, kteří jsou zasaženi významnou sociální událostí a příslušným znevýhodněním. Jsou tedy oprávněnými příjemci společenské solidarity, která však u nás stále, ani po tolika letech demokratického vývoje, není přijímána jako samozřejmá či potřebná. Jedním z největších problémů veřejné správy, a zdaleka se to netýká pouze veřejné politiky v oblasti zdravotního postižení, je tzv. resortismus. Tedy řešení jednotlivých izolovaných aspektů vybraného problému izolovaně, bez znalosti vazeb, které jsou v reálném životě běžné, avšak z pohledu přístupu jednotlivých orgánů veřejné správy „již patří někomu jinému“. Jednotlivé kapitoly atlasu respektují členění veřejné správy u nás, avšak přinášejí vždy výseč dané problematiky, která úzce souvisí se životem osob se zdravotním postižením. V systému vzdělávání je nově prezentováno zastoupení stupňů podpůrných opatření u žáků s různými druhy zdravotního postižení. Vybrané mapy ukazují teritoriální rozmístění škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, včetně tříd pro tyto žáky na běžných školách, dále školských poradenských zařízení a základních škol speciálních. Rovněž zobrazují významný, byť rozsahem nevelký, segment středního školství – jednoleté a dvouleté praktické školy určené pro zlepšení možnosti uplatnění žáků s těžšími zdravotními postiženími na trhu práce. Právě přechod žáků se zdravotním postižením ze světa vzdělávání do světa práce a případně do samostatného dalšího života je palčivým úkolem všech tří ne/spolupracujících resortů. Atlas ukazuje dostupné prostředky, formy a instituce, které cílové skupině osob pomáhají, ať už se jedná o školy, školská poradenská zařízení, sociální služby a jejich zařízení, či instituty podpory zaměstnanosti včetně specializovaných zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, sociální podniky. Všichni totiž řeší ve své činnosti jediné, a to jak zvýšit zaměstnanost a možnosti kvality života osob se zdravotním postižením. Atlas nemůže naznačené otázky řešit. Přináší však celou řadu informací a podnětů, které mohou přispět k lepší provázanosti popisovaných situací a často izolované institucionální podpory. Konečně také, poprvé u nás, nabízí geoinformační pohled na zajímavou a dosud jen málo popsanou oblast života významné skupiny občanů ČR.
Czech name
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice
Czech description
Atlas vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnanosti osob se zdravotním postižením v České republice přináší nové pohledy na postavení těchto osob ve třech vymezených oblastech veřejného života. V předchozím atlasu (Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice, Olomouc: Univerzita Palackého, 2022) porovnávali jeho autoři kvantitativní a částečně kvalitativní stránku vzdělávacích podmínek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (často se zdravotním postižením) v ČR, v krajích i v území obcí s rozšířenou působností. V tomto atlasu rozšiřuje autorský tým svůj pohled na osoby se zdravotním postižením, jejich životní podmínky, možnosti vzdělávání, návazných sociálních služeb a zaměstnávání. Osoby se zdravotním postižením představují z povahy věci samé skupinu občanů, kteří jsou zasaženi významnou sociální událostí a příslušným znevýhodněním. Jsou tedy oprávněnými příjemci společenské solidarity, která však u nás stále, ani po tolika letech demokratického vývoje, není přijímána jako samozřejmá či potřebná. Jedním z největších problémů veřejné správy, a zdaleka se to netýká pouze veřejné politiky v oblasti zdravotního postižení, je tzv. resortismus. Tedy řešení jednotlivých izolovaných aspektů vybraného problému izolovaně, bez znalosti vazeb, které jsou v reálném životě běžné, avšak z pohledu přístupu jednotlivých orgánů veřejné správy „již patří někomu jinému“. Jednotlivé kapitoly atlasu respektují členění veřejné správy u nás, avšak přinášejí vždy výseč dané problematiky, která úzce souvisí se životem osob se zdravotním postižením. V systému vzdělávání je nově prezentováno zastoupení stupňů podpůrných opatření u žáků s různými druhy zdravotního postižení. Vybrané mapy ukazují teritoriální rozmístění škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, včetně tříd pro tyto žáky na běžných školách, dále školských poradenských zařízení a základních škol speciálních. Rovněž zobrazují významný, byť rozsahem nevelký, segment středního školství – jednoleté a dvouleté praktické školy určené pro zlepšení možnosti uplatnění žáků s těžšími zdravotními postiženími na trhu práce. Právě přechod žáků se zdravotním postižením ze světa vzdělávání do světa práce a případně do samostatného dalšího života je palčivým úkolem všech tří ne/spolupracujících resortů. Atlas ukazuje dostupné prostředky, formy a instituce, které cílové skupině osob pomáhají, ať už se jedná o školy, školská poradenská zařízení, sociální služby a jejich zařízení, či instituty podpory zaměstnanosti včetně specializovaných zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením, sociální podniky. Všichni totiž řeší ve své činnosti jediné, a to jak zvýšit zaměstnanost a možnosti kvality života osob se zdravotním postižením. Atlas nemůže naznačené otázky řešit. Přináší však celou řadu informací a podnětů, které mohou přispět k lepší provázanosti popisovaných situací a často izolované institucionální podpory. Konečně také, poprvé u nás, nabízí geoinformační pohled na zajímavou a dosud jen málo popsanou oblast života významné skupiny občanů ČR.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Result continuities
Project
—
Continuities
O - Projekt operacniho programu
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-6235-6
Number of pages
152
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—